အကယ္ဒမီ
ေမာင္စစ္ မေျပာေတာ့ဘူးလို႕ ေနခဲ႕တာပါခင္ဗ် ာ။
ကုန္သည္အလုပ္နဲ႕ အသက္ေမြးေနရတဲ႕ လူသား
တစ္ေယာက္က အႏုပညာစံေတြ ရသခံစားမႈ႕ေတြ
မေဝဖန္ခ် င္ပါဘူး ။
ေရႊဖလား ေငြနားကြတ္သလို ျဖစ္ေရာ့မယ္ ဆိုျပီး
ကုတ္ကုတ္ေလး ထိုင္ေနခဲ႕တာ ၾကာခဲ႕ပါျပီ။
ဒါေပမယ့္ အခုေတာ့ ေျပာလိုက္ေတာ့မယ္ဗ် ာ---။
အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက ရုပ္ရွင္ဆိုတာၾကီးကို ၁၈၉၄ခု
ေလာက္မွာ စရိုက္တယ္ဗ် ။
အဲ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ ဘိလပ္သြားဦးထြန္းရွိန္ရဲ႕
နာေရးကို ဓါတ္ပံုပညာရွင္ၾကီး လန္ဒန္အတ္တ္
ဦးအုန္းေမာင္ၾကီး ကရိုက္ကူးျပီး ရန္ကုန္ျမိဳ႕ မွာရွိတဲ႕
CINEMA PARIS ရုပ္ရွင္ရံုမွာ အေမရိကန္ဇာတ္ကား
တစ္ကားနဲ႕ ပူးတြဲျပီး ျပသခဲ႕တယ္
အသံတိတ္ စာတန္းထိုးကားအေနနဲ႕ေပါ့
ကာလအပိုင္းျခားကေတာ့ ၁၉၂၀ မွာပါ ။
သိတ္မၾကာခင္ မွာပဲ ဆရာၾကီးပီမိုးနင္းရဲ႕ ဝထၳဳ ကို
ဒါရိုက္တာ ဦးတုတ္ၾကီးနဲ႕လန္ဒန္အတ္တ္ဦးအုန္းေမာင္
တို႕က "ေမတၱာနဲ႕သူရာ" ဆိုျပီး ရိုက္ကူးျပသခဲ႕
ျပန္တယ္။
မင္းသားက ဦးညီပု ျဖစ္ျပီး မင္းသမီးကေတာ့
ၾကည့္ျမင္တိုင္သူ မရီျမင့္ ျဖစ္ပါတယ္။
ျပသတဲ႕ရံုကေတာ့ CINEMA PARIS ( ရန္ကုန္ ) မွာ
ျဖစ္ပါတယ္ ခင္ဗ် ာ။
ေနာက္ထပ္ ၾကိဳ းစားလာတဲ႕ ဇာတ္ကားကေတာ့
"ေက် းေတာသူ မႏု " ျဖစ္ျပီး မင္းသား ဦးညီပု
မင္းသမီး ခင္ခင္ႏု တို႕သရုပ္ေဆာင္ၾကျပန္တယ္။
ဒီေနာက္ေတာ့မွ အသံထြက္ဇာတ္ကားကို
တက္လွမ္းႏိုင္ပါတယ္။
မင္းသား ေအးကို နဲ႕မင္းသမီး ခင္ေမေလးတို႕
ဦးေဆာင္ပါဝင္ထားတဲ႕ " ေငြေပးလို႕မရ " ဇာတ္ကား
ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္မွ စတင္ျပီး ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ဟာ လမ္းေလ်ာက္
တတ္စ ကေလးတစ္ေယာက္လို ပိုသထက္ ပိုျပီး
သန္စြမ္းၾကံ႕ခိုင္လာေအာင္ ၾကိဳ းစားလာခဲ႕တာ
ဒီေန႕ဒီအခ်ိန္အထိ ရုပ္ရွင္လား ေျမာက္ေအာင္
ၾကိဳ းစားေနရဆဲလို႕ ေျပာခ် င္ပါတယ္။
ဒီေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္မွာ ဂ်ပန္ဒါရိုက္တာ
KON INCHI KAWA က စာေရးဆရာႏိုဘယ္ဆုရွင္
MICHIO TAKE YAMA ရဲ႕ဝထၳဳကို
THE BURMESE HARP ( ျမန္မာ့ေစာင္း) ဆိုတဲ႕
ဇာတ္ကားအျဖစ္ ျမန္မာစာတန္းထိုး
အျဖဴ အမဲ ဇာတ္ကားကို ေအဝမ္းဖလင္နဲ႕ ပူးေပါင္း
ရိုက္ကူးခဲ႕ပါတယ္။
ဒီဇာတ္ကားဟာ ျမန္မာေတြအတြက္ တန္ဘိုး
ထားရမယ့္ ကားျဖစ္ျပီး ေအာင္ျမင္မႈ႕ အတိုင္းတာလည္း
မေသးလွဘူးေျပာရမယ့္ ကားျဖစ္ပါတယ္။
IMDb rating 8.1/10 ရထားျပီး Tomatoes အေနနဲ႕
91% ရရွိထားတဲ႕ကား ျဖစ္ေနလို႕ပါပဲ။
အဲဒီေနာက္ ကစမ္းကဝါး စမ္းတဝါးဝါး ေလ် ာက္လွမ္း
ခဲ႕တဲ႕ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ေရစီးေၾကာင္းမွာေတာ့ အျပည္ျပည္
ဆိုင္ရာ ရုပ္ရွင္ေလာက ရုပ္ရွင္ပညာနဲ႕ အရမ္းၾကီး
ပူးပူးကပ္ကပ္ လႈတ္ရွားႏွီးေႏွာလာတာေတြ နည္း
သည္ထက္နည္းလာတာကို ျမင္ေတြ႕ရပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ေျပာင္းလဲေနတဲ႕ ကမ႓ာနဲ႕ အဆက္ျပတ္
ေနခဲ႕ျပီး ဂြတ္တယ္ထင္ ဒူးသာဒူး လုပ္လာခဲ႕တာ
ၾကာလွပါပေကာ လို႕ေျပာခ် င္တာပါ။
ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ေလာကဟာ အခုေနာက္ပိုင္း
ေခါတ္မွာေတာ့ တစ္ခ်ိန္က ရန္ကုန္ျမိဳ႕မွာ သံုးခဲ႕ဖူးတဲ႕
သံုးဘီးကားနဲ႕ သိတ္ကိုတူလာတာကို ေတြ႕ရတယ္။
သံုးဘီးကားဆိုတဲ႕အမ်ိ ဳ းက ခရီးသာ သိတ္မတြင္တာ
အသံက် အေတာ္ ဆူသကိုးဗ် ။
ဂ်ပန္ ဒါရိုက္တာ တစ္ေယာက္ရွိခဲ႕တယ္
AKIRA KUROSAWA ( 1910- 1998 ) ျဖစ္ပါတယ္။
IMDB TOP 250 ထဲမွာ သူ႕ရဲ႕ဂ်ပန္ကား ၅ကားေလာက္
ရွိေနပါတယ္။
RASHOMON IKIRU SEVEN SAMURAI
YOJIMBO နဲ႕ RAN တို႕ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေတာင္ ျပဳတ္သြားတဲ႕ ဇာတ္ကားျဖစ္တဲ႕
THE HIDDEN FORTRESS ပါေနေသးပါတယ္ ခင္ဗ် ။
အဲဒီထက္ ပိုျပီး ခ်ီးက် ဴ း ရမွာကေတာ့ သူ႕ရဲ႕ဇာတ္ကား
ေတာ္ေတာ္မ် ားမ် ားကို ေဟာလိဝုဒ္ က ျပန္ျပီး
Inspiration ယူထားျခင္း ခံရတဲ႕ကိစၥပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီကားေတြကေတာ့-----------
Rashomon မွ တျဖစ္ လဲ The Outrage
Seven Sumuraiမွ တျဖစ္လဲ The Magnificent seven
Yojimbo မွ တျဖစ္လဲ A fistful dollars
The hidden fortress မွ တျဖစ္လဲ Star Wars
Episode IV မွ တျဖစ္လဲ A New Hope -----
စတဲ႕ ဇာတ္ကားမ် ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ဒီေလာက္ေအာင္ သူဟာ ေအာင္ျမင္ခဲ႕ေသာ္ျငား
လူေသာက္ျမင္ကတ္ေလာက္ေအာင္ ဘာအသံမွ
ထြက္မလာပဲ ေရျပည့္အိုး ျဖစ္ခဲ႕ပါတယ္။
အခု ျမန္မာ့ ရုပ္ရွင္ကို လူထု စိတ္ပ် က္ ျငီးေငြ႕
လာရျခင္းအေၾကာင္းတရားဆိုတာကလည္း
ရုပ္ရွင္ေလာကသားတို႕ရဲ ႕ တနပ္စားအက် င့္
ႏႈတ္ခမ္းပဲ႕ျခင္းမီးမႈတ္ မျပည့္အိုးေဘာင္ဘင္ခတ္
ဒီလို ေသာက္က် င့္ဆိုးေတြ ေၾကာင့္သာျဖစ္ပါတယ္။
အျခားမည္သည့္ ပေရာဂါမ်ွ ပါျခင္းမဟုတ္ခဲ႕ပါ။
စက္ကရိယာကို လက္ညိဳ းထိုးျပ နည္းပညာကို
ရမယ္ရွာျပ ဒီလိုနဲ႕ ေနလာတာ ၾကာလွပါပေကာေလ။
ဒရမ္မာသက္သက္ကိုပင္ ေအာက္သက္မေက် ပါ လို႕
ဝန္မခံရဲတာသည္ပင္လ်ွ င္ အားနည္းခ် က္ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ေလာကမွာ မွတ္တိုင္ေကာင္းေတြ
သမိုင္းေကာင္းေတြ ရွိဖူးျပီးသားပါ ။
မင္းသားၾကီးအံ႕ေက် ာ္ကို မင္းသားထားရိုက္တဲ႕
"ဘဝေၾကးမံႈ " လို ဇာတ္ကားက အစျပဳ ျပီး
"ဘယ္သူ ျပိဳ င္လို႕ လွပါေတာ့ႏိုင္ " " အကာကအခ် စ္
အႏွစ္ကေမတၱာ " " ဖက္ဖူးေရာင္ " " ပုလဲေရာင္
မမွိန္" စတဲ႕ဇာတ္ကားေတြက အစျပဳ ျပီး
"သၾကၤန္မိုး" လိုဇာတ္ကားအထိ ဂႏၲဝင္ေျမာက္ျပီးသား
မဟုတ္လားဗ် ာ။
အခုေတာ့ ဇာတ္သမားလာရင္ မွတ္သားစရာ မက်န္
တဲ႕အျပင္ ဆဲစရာေကာင္းေနတဲ႕ ဇာတ္ကားေတြသာ
အရွင္ေမြးေန႕ျခင္းၾကီး ဆူလြယ္နပ္လြယ္ လုပ္လာ
ၾကတာကိုးဗ် ။
အႏု ပညာစံရယ္လို႕ ျပည္သူက မသတ္မွတ္ရေသးခင္
ရင္ဘတ္ကို အႏုပညာသမားပါလို႕ ေကာ့ျပရတာ
အေမာ။
ဒီၾကားထဲ ေပၚလစီၾကိဳ က္ေလးေတြနဲ႕ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕
ဆန္ဆန္ ေဖၚလံဖါးကား ေလးေတြနဲ႕ ေလွကားလုပ္
တက္တဲ႕သူကလည္း အမ် ားသားကိုး ---။
ထားလိုက္ပါေတာ့ ဒီေန႕ ဒီအခ်ိန္မွာ ျပည္ပေရာက္
ျမန္မာ စံုတြဲေလးတစ္တြဲ ျမန္မာျပည္ရုပ္ရွင္ေလာက
ထဲကို သူတို႕ေလးေတြ သင္ယူေလ့လာခဲ႕သမ်ွေလးကို
ယူေဆာင္လာခဲ႕တယ္။
ဟုတ္ျပီ လိုတာေလးေတြကို သမ႓ာသမားေတြက
ေထာက္ျပရမယ္
အဲသလိုပဲ ခ်ီးမႊန္းထိုက္တာေလးေတြကို ခ်ီးမႊန္းရမယ္
ဒါဟာ သူေတာ္ေကာင္းတရားနဲ႕ညီမ်ွ သလို
မဂၤလာတရားေတာ္နဲ႕လည္း ညီညြတ္ေပတယ္ဗ် ။
အခုေတာ့ဗ် ာ-----------
မဲျပာပုဆိုး အုပ္စုၾကီး လက္ႏွီးစုတ္အုပ္စုၾကီး
တယ္လဲ ညီညႊတ္စည္းလံုးၾကပါတကား---
ေဟာင္သံ အူသံ ေသာေသာညံလို႕ ။
အပုတ္ရည္နဲ႕ေထြးတယ္ဆိုတာက ကိုယ့္အာခံတြင္းမွာ
အႏွီအပုတ္ရည္ကို အရင္ ငံုရေသးတာမဟုတ္လားလို႕။
ၾကာေတာ့ ျပည္သူေတြက သင္းတို႕ကို
ပိုျပီး ေမတၲာပ် က္ ပိုၾကီး အၾကည္ညိဳ ပ် က္
ေစတနာမဲ႕ ေလကုန္သတည္း ျဖစ္ကုန္ပါေပါ့လားဗ် ာ။
ဒီေနရာမွာ ေရျခားေျမျခားေရာက္ ဆရာဦးဝင္းေဖက
မင္းသားျမတ္ေလးကို ေျပာတာေလး ေျပာျပခ် င္တယ္။
"ကိုျမတ္ေလးေရ က် ဳ ပ္က စာဖတ္အားေကာင္းေတာ့
ရုပ္ရွင္ နဲ႕ပါတ္သက္သမ်ွ ကာရိုက္တာက အစ
သီဝရီပိုင္းအားေကာင္းေလေတာ့ ငါအေတာ္ေလး
ဟုတ္လွျပီ ထင္ေနတာဗ် "
" ဟိုဖက္ ထြက္သြားၾကည့္ေတာ့မွ ဘယ္ဟုတ္လို႕တုန္း
က် ဳ ပ္သိထား ဖတ္ထားတဲ႕စာေတြအေတာ္မ် ားမ် ားက
ပါရီ ရုပ္ရွင္ တည္းျဖတ္ သင္တန္းရဲ႕ အေျခခံ
သင္ရိုးေလာက္သာ ရွိေနတာဗ် " တဲ႕။
ဒီေတာ့ ေနာက္ဆံုးစကား ေျပာခ် င္တယ္
ရုပ္ရွင္ေလာကသား အားလံုး အခ်ိန္မွီ ျပဳ ျပင္ျပီး
မစင္တြင္းက အျမန္တက္ဖို႕ ျပင္ဆင္ၾကပါေတာ့--
အႏုပညာသည္ဆိုတဲ႕ ႏွလံုးသားသိမွတ္ဆုကို
ျပည္သူက အသိမွတ္ျပဳ ေအာင္ေစာင့္ပါ
မိမိကိုယ္ကိုယ္ ေစာစီးစြာ တံဆပ္ မကပ္ခ် င္ပါနဲ႕။
ဖက္ခြက္စား ဇာတ္ေမ် ာၾကီးထဲမွ ရုန္းထြက္လာၾကပါ
လို႕------
ေျပာလိုက္ပါရေစ ခင္ဗ် ား။ ။
( ဒီ post နဲ႕ ပါတ္သက္ျပီး မည္သူ႕ကိုမ်ွ
အားတုံ႕ အားနာျဖင့္ ေတာင္းပန္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ ။)
စ စ္ ျငိ မ္း ေ အး
( 2;45 Pm 25th march 2018 )
Comments
Post a Comment