စ ာ ေ ပ ဝိ ေ ရ ာ ဓိ မ ် ာ း - 7
စ ာ ေ ပ ဝိ ေ ရ ာ ဓိ မ ် ာ း - 7
တိုင္းျပည္တစ္ခု ဖြံ ့ျဖိဳးတိုးတက္မယ့္
အေရးမွာ ေရွးေဟာင္းသမိုင္းေတြကိုေလ့
လာလိုက္စားသူ ေဖာ္ထုတ္တင္ျပသူ သုေတသနသမားေတြ မ်ားမ်ားေပၚထြက္ဖို ့ လိုအပ္ တယ္။
အရင္ေခတ္အဆက္ဆက္က ဒီလို
အခြင့္အေရးမ်ိဳးမရခဲ့ဘူး ။
လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး တိုင္းျပည္တစ္ခု ဖြံ ့ျဖိဳး
တိုးတက္ျပီး ယဥ္ေက်းမွဳျမင့္မားလာ
ေစဖို ့သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ခု နိုင္ငံေတာ္ကလည္း လမ္းဖြင့္ေပးေန တယ္. . လို ့ 29. 8. 2018.
ည 7:00 သတင္းမွာ ျမန္မာ့အသံက
ေႀကညာသြားတာ နားေထာင္လိုက္ရ
တယ္ ။
ဖုန္းနဲ ့ ေတာင္အသ ံဖမ္းထား ျဖစ္တယ္ ။
အင္တာဗ်ဴး အေမးအေျဖသေဘာ
တင္ျပသြားတာ ေကာင္းပါတယ္ ။
တကယ့္သမိုင္းအမွန္ ျဖစ္ေစခ်င္ရင္
ေတာ့ သုေတသနစစ္စစ္ ေစတနာ အမွန္ ရင္းျမစ္ေတြ အဓိက လိုအပ္ မယ္လို ့ ယူဆမိတာပဲ ။
* * *
ရခိုင္ ေဝသာလီေက်ာက္ေလွကား ေခတ္မွာ ပဥၥမသဂၤါယနာတင္ခဲ့တယ္ ။
ေလးျမိဳ့ေခတ္မွာလည္း ဧကာဒႆမ
သဂၤါယနာဆယ့္တစ္ႀကိမ္လို ့သိရတာ ျဖစ္တယ္။
သဂၤါယနာႀကီးနဲ ့သဂၤါယနာငယ္ဆိုျပီး ႏွစ္မ်ိဳးရွိခဲ့တာ ထင္ရွားတဲ့သေဘာပဲ။
သဂၤါယနာပြဲ က်င္းပတယ္ ။
ေပမူကူးေရးတယ္ ။
အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာမွာ ပိဋကတ္
ေတာ္ေတြကို ေပမူကူးေရးသတဲ့ ။ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္နဲ ့ခ်ီႀကာေအာင္ ကမၺည္းတင္ခံတဲ့ ေပရြက္မွာကညစ္ တင္ကူးေရး ခဲ့တယ္လို ့ ႏွလံုးသြင္းရတယ္ ။
သဂၤါယနာနဲ ့စာကူးေရးတာ မတူပါ
ဘူး ။
ေပမူ မွတ္တမ္းယူတာကိုသဂၤ ါယနာ
တင္တယ္လို ့ယူဆခဲ့ရင္ ရွဳပ္ကုန္လိမ့္
မယ္ ။
အဲသလိုပဲ ။
သီဟိုဠ္စတုတၳသဂၤ ါယနာရွိတာကို
အတည္ျပဳရမယ္ ။
ေလးစားရမယ္ ။
ဒါမွ သုေတသနသေဘာ အေျဖာင့္
ဝင္မယ္ ။
တကယ္လည္း ရခိုင္နဲ ့သီဟိုဠ္ ဆက္ေႀကာင္းက ရွိႏွင့္ခဲ့တယ္ ။
သီရိလကၤာနိုင္ငံမွာ ရခိုင္က သံဃာ
ေတြသာသနာျပဳေပးရတဲ့ အေထာက္ အထား ဓညဝတီသိမ္ ဆိုတာ ရွိတယ္။
ရခိုင္မွာ သဂၤါယနာတင္တာကို မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ေက်ာက္စာ တူး
ေဖာ္ေတြ ့ရွိျပီး ကိုလံဘိုျပတိုက္မွာ
ထားရွိတယ္ လို ့လည္းသိရျပန္တယ္ ။
ဒီစာစုကို စာအုပ္အျဖစ္ထုတ္ေဝတဲ့
အခါ ေက်ာက္စာ အေထာက္အထား
တင္ျပနိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေပးပါ့မယ္။
အဲေတာ့ ရခိုင္သဂၤ ါယနာ ယုတၲိမရွိ
ဘူး မေျပာသင့္ မေရးသင့္ဘူး။
မေန ့တစ္ေန ့က မက္တဲ့အိပ္မက္
မဟုတ္လို ့ သုေတသနျပဳသင့္တယ္။
သမိုင္းမေမွာက္မွားသင့္ဘူး ။
ယုတၲိမရွိဘူး ယူဆခဲ့ရင္လည္း က်ိဳး
ေႀကာင္းျပသင့္တယ္ ။
သဂၤါယနာ တင္တယ္ ဆိုတာ သာမန္ကိစၥရပ္ မဟုတ္လို ့ နားလည္
ထားရမယ္ ။
သံဃဝန္ေဆာင္ ေထရ္ရဟန္းေတြစု
ေပါင္းျပီး ဘုရားရွင္ေလးဆယ့္ငါးဝါ
ကာလပတ္လံုး ေဟာႀကားခဲ့တဲ့ တရား
ေတာ္ေတြကို မေပ်ာက္မပ်က္ရေအာင္ ႏွဳတ္တက္အာဂံုေဆာင္ႀကတယ္ ။
ရြတ္ဖတ္သရာဇၩာယ္ေနတယ္။
ဆိုတဲ့ မွတ္တမ္းအေထာက္အထား
ေတြ ဖတ္မွတ္ေလ့လာရတာ ေရွးအတိတ္ေခတ္ ကာလက ရခိုင္မွာ သာသနာတည္ေနပံုကို သိခြင့္ရလာ
တယ္။
* * *
အဲသလိုပဲ. . . ။
ျမန္မာ ပဥၥမသဂၤါယနာ ေခၚတဲ့
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေႏွာင္းမင္းတုန္းမင္း
တင္တဲ့ သဂၤ ါယနာဟာ စေလဦးပုည
ရဲ ့သာသနာေလွ်ာက္စာတမ္း အရ
ဧကာဒႆမ ျဖစ္သင့္တဲ့အေႀကာင္း
ေထာက္ျပခဲ့တယ္။
မင္းတုန္းဘုရင္ဟာ ေရွးက ျမန္မာ
ဘုရင္ေတြရဲ့သဂၤါယနာကို ဘာေၿကာင့္ အသိအမွတ္မျပဳဘဲ ပဥၥမသဂၤါယနာ
လို ့ လုပ္ခဲ့ရသလဲ ။
အေႀကာင္းရွိရပါမယ္ ။
မြန္ကစာေပမိတ္ေဆြတစ္ေယာက္
ကေတာ့ ဦးပုညရဲ ့သာသနာေလွ်ာက္
စာတမ္းအရ ေရွးက အေနာ္ရထာ အေလာင္းမင္းတရား စတဲ့ သဂၤါယနာ
ေတြဟာ သီတန္မဝင္ လို ့စာရင္းမတင္
တာလို ့ ေကာက္ခ်က္ဆြဲပါတယ္။
သီတံမဝင္ဘူးဆိုတာ အေလးထား
စရာမလိုတဲ့ သေဘာပါ ။
ေထရ္ရဝါဒနဲ ့ေသြဖီတဲ့ မဟာယာန အယူဆေတြ အေရာေရာအေႏွာေႏွာ ပါဝင္ေနလို ့ျဖစ္ပါသတဲ ့။
အံ့ေရာ ။
စာေရးသူက ဝင္မန္ ့လိုက္ပါတယ္ ။
ဒါဆို အေနာ္ရထာ သထံုကတိုက္ယူ
သြားတဲ့ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြ။ ရွင္အရဟံ တင္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ သတၲမ သဂၤါယနာကို အေလးမထားတဲ့ သေဘာသက္ေရာက္ သြားပါတယ္ ။
ဦးပုညရဲ ့သာသနာေလွ်ာက္စာတမ္း
အရ အေနာ္ရထာကေန အေလာင္းမင္းတရား စဥ့္ကူးမင္းအထိ
သဂၤါယနာဟာ မြန္မူပိဋကတ္ျဖစ္ေနပါ
တယ္ ။
သီတန္မဝင္ စာရင္းမတင္ေတာ့ဘူး
လား ။
ေမးစရာျဖစ္ေနပါတယ္ ။
မင္းတုန္းမင္း မတိုင္မီ ျမန္မာ သဂၤါယနာေတြကို အတည္မျပဳဘူးပဲ
ထားပါေတာ့ ။
ေထရ္ရဝါဒနဲ ့ေသြဖီတဲ့ မဟာယာန
အေငြ ့အသက္ေတြပါေနလို ့ စာရင္း
မတင္ဘူးပဲ ထားပါေတာ့ ။
မင္းတုန္းသဂၤါယနာ မတင္မီ သူ ့ ့အထက္က ဘိုးေတာ္ဗဒံုမင္း ရခိုင္က
တိုက္ယူသြားတဲ ့(မွန္းနန္းအဆိုအရ) ရခိုင္ႀကိဳးတန္း ပိဋကတ္ေတာ္ကို အတည္ျပဳခဲ့ေလသလား စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ရတယ္။
အတည္ျပဳခဲ့တယ္ဆိုရင္ ရခိုင္ပဥၥမ
သဂၤါယနာရွိပါလွ်က္နဲ ့ ဘာေႀကာင့္
မင္းတုန္းဘုရင္ ဟာ ပဥၥမသဂၤါယနာ လို ့ လုပ္ရသလဲ ။
မြန္မူကို အတည္မျပဳခဲ့ရင္ ရခိုင္မူကို
လိုခ်င္လို ့တိုက္ယူတာေသခ်ာေလာက္
တယ္။
စိစစ္ျပီး ရခိုင္ပိဋကတ္ကို မင္းတုန္း
မင္း လက္ခံတဲ့ သေဘာလား ။
ရခိုင္ပိဋကတ္ကို အတည္ျပဳျပီး ရခိုင္သဂၤါယနာ ေတြကို မသိလို ့ဆိုတာ မျဖစ္နိုင္ ။ ဘာေႀကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ ဘိုးေတာ္တိုက္ယူခဲ့စဥ္က
ပိဋကတ္အျပင္ အျခားစာေပမွတ္တမ္း
ေတြ အေျမာက္အမ်ား ဆင္နဲ ့တင္ေဆာင္သြားခဲ့တာျဖစ္တယ္ ။
ပေဒသရာဇ္ေခတ္မွာလည္း စစ္ရွဳံးသံု ့ပန္းဘုရင္ နဲ ့ သူရဲေကာင္းေတြကို မကြက္မ်က္သလိုပဲ ။
ျမန္မာေအာက္ေရာက္သြားတဲ ့ ရခိုင္
သဂၤါယနာကိုလည္း မပစ္ပယ္သင့္ဘူး
လို ့ယူဆရတာပဲ ။
ရခိုင္သဂၤါယနာ ရွိပါလွ်က္နဲ ့ မင္းတုန္းမင္းက ပဥၥမလို ့ ့သတ္မွတ္လိုက္တာ ဟာ စစ္ရွဳံးသြားရတဲ့ ရခိုင္ပဥၥမ သဂၤါယနာကို အဆံုးစီရင္ပစ္တဲ ့ သေဘာပဲ ။
မလုပ္သင့္ဘူး ။
ေကာင္းျပီ ။
ႏွစ္ဘက္တင္ျပ သံုးသပ္ရ႐င္. . . .
ရခိုင္သဂၤ ါကို အတည္မျပဳခဲ့ရင္ လည္း မြန္မူကို အတည္ျပဳမယ္ဆိုပါစို ့။
ပဥၥမသဂၤါယနာ မျဖစ္သင့္ထိုက္ပါ ။
အထက္က ေရွးျမန္မာမင္းဆက္ ေတြရဲ ့ မြန္မူသဂၤါယနာေတြကို ေလးစားရပါလိမ္ ့မယ္။
စဥ့္ကူးမင္းအထိ ဒႆမ သဂၤါယနာ
တင္ျပီးလို ့ စေလဦးပုည ရဲ ့သာသနာ
ေလွ်ာက္အရ မင္းတုန္းမင္း သဂၤါယနာဟာ ဧကာဒႆမအႀကိမ္ျဖစ္သင့္ထိုက္တယ္လို ့ စိစစ္ျပတာပါ ။
သံုးသပ္ေတြးမိတာေလးပါ ။
တဘက္က ရခိုင္သဂၤါယနာဆိုတာ
ေခတာဟုတ္ ။ သူ ့မူ သူ ့မွတ္တမ္းအရ အေထာက္အထားခိုင္မာေနတယ္ ။
ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္ ျဖစ္ေနတယ္။
ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္ဆိုတာ ဘုရား ေဟာလမ္းစဥ္အတိုင္း တေသြမတိမ္း စာမ်ဥ္းမခြ်တ္ သဂၤ ါယနာတင္တယ္။
ဘုရားေဟာအတိုင္းကိုပဲ မူလထားျပီး
ႏွဳတ္ပယ္တာ ျဖည့္စြက္တာ မလုပ္ဘဲ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီး ေတြကိုယ္တိုင္ ႀကပ္မတ္ျပီး မွတ္တမ္းတင္ ထားတာ ကို ဆိုလို တာပါ ။
* * *
ရခိုင္ေဒသရဲ ့စကားေဟာင္းအမည္
နာမ ေပါရာဏအသံုးဟာ မဟိ ံသက
မ႑လ လို ့အမည္ရပါတယ္ ။
ေရွးေဟာင္းအသံုး ျဖစ္ပါတယ္။
သီရိလကၤာနိုင္ငံ ကို ေရွးအခါက
လကၤာဒီပ- သီဟိုဠ္ကြ်န္း ေခၚသလိုပဲ။
ရခိုင္တိုင္းကို ရကၡဂၤ- မဟိ ံသကမ႑
လ ေခၚပါတယ္ ။
သီရိလကၤာ မဟာဝံသ ။
မဟိ ံသက သုတဝံသ ။
ေမဓာပညာ ေမာ္ကြန္း အရ. . .
မဟိ ံသကမ႑လတိုင္းႀကီးထဲမွာ
ရခိုင္အပါအဝင္ျဖစ္တယ္လို ့ေရးခဲ့ျပီး
ျဖစ္တယ္ ။
ကိုးတ္ိုင္းကိုးဌာန သာသနာျပဳရာမွာ
မဟိ ံသကမ႑လတိုင္း(မိုက္ဆိုးနယ္)
လို ့ ျမန္မာကထုတ္တဲ့ ဗုဒၶနိုင္ငံေတာ္
လိုက်မ္းစာအုပ္မ်ိဳး ။ သာသနာ ဝံသ
က်မ္းေတြမွာ အိႏၵိယနိုင္ငံ မိုက္ဆိုးနယ္လို ့ျပဆိုထားျပီး ရခိုင္နဲ ့
ျမန္မာဟာ ကိုးဌာနသာသနာျပဳရာမွာ
မပါမဝင္ ျဖစ္ခဲ့ရပံု ။
အမွန္က မဟိ ံသကမ႑လတိုင္း
ထဲမွာ ရခိုင္ေဒသ ပါတယ္ဆိုတာမသိ
ခဲ့ရင္ သမိုင္းေပ်ာက္ရမယ့္ သေဘာရွိ
တယ္ ။
ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ ရခိုင္မွာ
သာသနာထြန္းေနတာကို သမိုင္းမ်က္
ေျချပတ္ေစခ်င္တဲ့ သေဘာလား ။
ယခင္ေခတ္စနစ္ထဲက စာေပစိစစ္
ေရးဟာ ထင္ရွားတဲ့ ျပယုဂ္ျဖစ္တယ္။
ဒီမွာက သာသနာ ၂၃၆ မွာရခိုင္ေဒ
သေနရာအႏွံ ့ ၂၄၈ ဆူ ဓါတ္စဥ္သမိုင္းက ႏွစ္၂၀၀၀ ေက်ာ္
ဘိုးေဘးစဥ္လာ ႀကီးခဲ့တယ္ ။
အဲေတာ့ မဟိ ံသကမ႑လတိုင္းဆို
တာ ရခိုင္အပါအဝင္ျဖစ္တယ္လို ့
မွတ္သားထားမွရမယ္ ။
လက္ဆင့္ကမ္း မွတ္တမ္းတင္ထား
မွျဖစ္ေတာ့မယ္ ။ မဟုတ္ရင္ အတိတ္
ေမ့ေနသူေတြလို ဆြံ ့ဆြံ ့အအနဲ ့ ဘာ
မွမသိသူေတြလို သြပ္ခ်ာပါဒ လိုက္ကုန္လိမ့္မယ္ ။
ရခိုင္သာသနာဟာ ကိုးဌာနျပဆိုရာ
မွာ ျမန္မာ(ဗမာ )မူေတြနဲ ့မတူ ။ မြန္မူနဲ ့ကြဲျပားျခားနားေနတယ္ ။
ဒါေပမဲ့ ပ်ဴမူနဲ ့ရခိုင္မူတစ္ထပ္တည္း
က်ေနတယ္ ။
ဟန္ခ်က္ညီေနတာေတြကို မညီမညြတ္တာေတြနဲ ့ စိစစ္လာတဲ့အခါ သုေတသနအျမင္ပါ
လာရေတာ့တယ္ ။
*** (သမိုင္းနဲ ့ေဒါက္တာဘြဲ ့ရတဲ ့ က်ေနာ့္ညီငယ္ေတြလုပ္ရမယ့္အလုပ္။ ႏိုင္ငံရပ္ျခား ပညာေတာ္သင္ေတြသြား
ေနရတဲ့ ညီငယ္ေတြက ပိုျပီးစြမ္းေဆာင္ သင့္လွတယ္ ။)
သုေတသနအျမင္တင္ျပခ်က္ေတြ
ဟာမ်ိဳးခ်စ္စိတ္ေဒသအစြဲနဲ ့မေရးသင့္
သလိုပဲ ။ တစ္စံုတရာအေမွာင့္ပေယာ
ဂေႀကာင့္ သမိုင္းမေမွာက္သင့္ဘူး ။
အမွန္အတိုင္း စိစစ္တင္ျပသင့္တယ္။
ဒါမွ ေႏွာင္းလူတို ့အတြက္ ကမၻာနဲ ့ရင္
ေဘာင္တန္းလာတဲ့အခါ မိမိတို ့စာေပ
ယဥ္ေက်းမွဳအႏုပညာ မ်က္ႏွာပန္းလွ
တင့္တယ္ေပလိမ့္မယ္ ။
ႏိုင္ငံတစ္နိုင္ရဲ ့အဆင့္အတန္းဆိုတာ
စာေပယဥ္ေက်းမွဳ အႏုပညာသာ ျဖစ္
တယ္ဆိုတာ သတိခ်ပ္သင့္လွတယ္ ။
ဗုဒၶဘာသာ တစ္ေလွထဲစီး တစ္ခရီး
သြားခ်င္းအတူတူ ဦးမျပဴေခါင္ကနစ္ခဲ့
ရင္ တစ္ေလွလံုးနစ္တာပါပဲ ။
ေစတနာ စကားပါ ။
* * *
ရခိုင္သဂၤါယနာဟာ ေမဓပညာေမာ္
ကြန္း နဲ ့ ပါရာဇိက အ႒ကထာမူ
တစ္ထပ္တည္း က်ေနတာေတြ ့ရပါ တယ္ ။
ေမဓပညာေမာ္ကြန္းအရ ပဥၥမသဂၤါ
ယနာလို ့မွတ္သားရျပန္တယ္ ။
ရခိုင္သံဃာ နဲ ့ သီဟိုဠ္သံဃာေပါင္း
စပ္လို ့ ရခိုင္မွာသဂၤါယနာတင္တဲ့
အေႀကာင္း သီရိလကၤာနိုင္ငံမွာ အထိမ္းအမွတ္ေက်ာက္စာရွိတယ္လို ့
သိရတာဟာ ရခိုင္သမိုင္း သဲလြန္းႀကိဳး
က်စ္လွစ္ခိုင္မာဖို ့ရာ အတြက္ . .
သဲလြန္စ တစ္ခု ျဖစ္ေနတယ္ ။
ဆက္လက္တင္ျပေပးပါမယ္. . .
ေလးစားစြာ. . .
# ေ ဇ ာ ္ မ င ္ း ထြ န ္ း (သံတြဲ)
Comments
Post a Comment