ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့အဓိကျပသနာ
ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့အဓိကျပသနာ
သရ၀ဏ္(ျပည္)
ျမန္မာနိုင္ငံ၏အဓိကျပသနာမွာ ပုဒ္မ ၅၉(စ)လည္းမဟုတ္ ။ အဂတိလိုက္စားမွုလည္းမဟုတ္ ၊ ဆင္းရဲမြဲေတမွုလည္းမဟုတ္ ၊ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာကိစၥလည္းမဟုတ္ ၊ ေသြးေနွာျခင္းကိုငါတုိ ့မုန္း လူမ်ိဳးအညြန့္တုန္း ဆိုေသာ မဟုတ္ကဟုတ္က သင္ခန္းစာလည္းမဟုတ္ ၊ NLD နွင့္ ၾကံ့ခိုင္ေရးပါတီ အားျပိဳင္ေနတာလည္းမဟုတ္ ၊ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရးအဓိကရုဏ္းေတြလည္းမဟုတ္ ၊ ဘဂၤလီကိစၥလည္းမဟုတ္ ၊ တရုတ္လြွမ္းမိုးမွုလည္းမဟုတ္ ၊ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္စီမံကိန္းလဲမဟုတ္ ၊ ဧရာ၀တီျမစ္ဆံုစီမံကိန္းလဲမဟုတ္ ၊ မူးယစ္ေဆး၀ါးျပသနာလည္းမဟုတ္ ၊ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ ယိမ္းယိုင္ေနတဲ့ ကိစၥလည္းမဟုတ္ ၊ အျခားမည္သည့္အေၾကာင္းတရားေၾကာင့္မွမဟုတ္ ။ ဘယ္နိုင္ငံမွမရွိေသာစနစ္တခုေၾကာင့္သာျဖစ္သည္ ။ ျမန္မာနိုင္ငံ၏အဓိကရင္ဆိုင္ေနရေသာျပသနာ မွာ နိုင္ငံတစ္ခုအတြင္း တရား၀င္အစိုးရ နွစ္ရပ္ ရွိသည့္ပမာ ျဖစ္ေနေသာျပသနာျဖစ္သည္ ။
နိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ျပည္သူလူထုကေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ေသာ ေရြးေကာက္ခံအရပ္သားအစိုးရ တရပ္ရွိသည္ ။ အရပ္သားအစိုးရလက္ေအာက္တြင္ တပ္မေတာ္ရွိသည္ ။ အစိုးရကသပ္သပ္ တပ္မေတာ္ကသပ္သပ္ (၀ါ) တပ္မေတာ္၏လုပ္ပိုင္ခြင့္ သည္ အစိုးရ၏ထိမ္းခ်ဳပ္မွုမွသာလြန္ကင္းလြတ္ေနမွုမ်ိဳး ဘယ္နိုင္ငံမွမရွိေပ ။ျခြင္းခ်က္အားျဖင့္ စစ္အာဏာသိမ္းအစိုးရမ်ားတြင္ေတာ့ စစ္တပ္က အုပ္ခ်ဳပ္မွုအာဏာေရာ ၊ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ အာဏာကိုေရာ တြဲကိုင္ထားေလ့ရွိသည္ ။ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ၊ စစ္အစိုးရမဟုတ္ပါပဲ ၊ ဒီမိုကေရစီနည္းျဖင့္ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားျပဳလုပ္ျပီးမွ စစ္တပ္က သီးသန့္အာဏာဆုပ္ကိုင္ထားမွုမ်ိဳးမရွိတာမ်ားပါသည္ ။ ျမန္မာ ၊ ထိုင္း၊လစ္ဗ်ား၊ပါကစၥတန္ ၊ ဆူဒန္နိုင္ငံမ်ား သည္ ကမၻာေပါ ္တြင္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္အားေကာင္းေသာနိုင္ငံ ငါးနိုင္ငံအျဖစ္သတ္မွတ္ခံထားရသည္ ။ထိုင္းနိုင္ငံသည္ မၾကာမီေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားက်င္းပရန္စီစဥ္ထားသည္ ။ ေရြးေကာက္ပြဲအျပီးတြင္တက္လာေသာ အရပ္သားအစိုးရသည္ အျပည့္အ၀လုပ္ပိုင္ခြင့္ရမည္လား ၊ ျမန္မာကဲ့သို ့စစ္တပိုင္းဒီမိုကေရစီပံုစံမ်ိဳးသြားမည္လားဆိုသည္မွာ စိတ္၀င္စားစရာျဖစ္သည္ ။ ကမၻာေပါ ္တြင္ နိုင္ငံေပါင္း ၁၉၅ နိုင္ငံရွိသည္ ။ အရပ္သားအစိုးရ၏အုပ္ခ်ဳပ္မွုေအာက္တြင္ စစ္တပ္က လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရသည့္နိုင္ငံေပါင္းမွာ ၁၉၀ ျဖစ္သည္ ။ အာဏာရွင္နုိင္ငံဟုသတ္မွတ္ခံရေသာ ေျမာက္ကိုရီးယားနိုင္ငံသည္ပင္လ်ွင္ အရပ္သားျဖစ္ေသာ သမၼတ ကင္ဂ်ံဳအန္အစိုးရ၏ ထိန္းခ်ဳပ္ကြပ္ကဲမွုေအာက္တြင္ ေျမာက္ကိုရီးယားစစ္တပ္ရွိသည္ ။ ကြန္ျမဴနစ္နိုင္ငံျဖစ္ေသာ တရုတ္ျပည္သူ့သမၼတနိုင္ငံတြင္ အရပ္သားသမၼတ ရွီက်င္းဖ်င္သည္ တရုတ္စစ္တပ္၏ ဗဟိုစစ္ေကာ္မရွင္ဥကၠဌ ျဖစ္သည္ ။ ဆိုလိုသည္မွာ တရုတ္နိုင္ငံသည္ ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံပင္မဟုတ္ ၊ သို ့ေသာ္အလြန္အင္အားၾကီးလွေသာ တရုတ္ျပည္သူ့လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္၏အၾကီးအကဲမွာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မဟုတ္ ၊ တရုတ္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ၏အေထြေထြအတြင္းေရးမွူးလည္းျဖစ္ ၊ သမၼတလည္းျဖစ္ ၊ အရပ္သားလည္းျဖစ္ေသာ အစိုးရအဖြဲ့ေခါင္းေဆာင္၏ ဦးေဆာင္မွေအာက္တြင္ အတိအလင္းရွိေနျခင္းျဖစ္သည္ ။ ထို့ေၾကာင့္တရုတ္နိုင္ငံတြင္ စစ္တပ္သည္ အစိုးရလက္ေအာက္တြင္အျပည့္အ၀ရွိသည္ ။ ေျမာက္ကိုရီးယားတြင္ စစ္တပ္သည္ အစိုးရလက္ေအာက္တြင္ အျပည့္အ၀ရွိသည္ ။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ စစ္တပ္သည္ အရပ္သားအစိုးရလက္ေအာက္တြင္ အျပည့္အ၀ရွိသည္ ။ တကမၻာလံုးတြင္ စစ္တပ္သည္ အရပ္သားအစိုးရ လက္ေအာက္တြင္ အျပည့္အ၀ရွိသည္ ။ ထိုအခါ ထိုနိုင္ငံမ်ားတြင္ အစိုးရ နွစ္ရပ္ရွိေနသလို ထိန္းခ်ဳပ္ရခက္ေသာျပသနာမ်ားမရွိေတာ့ပါေပ ။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ တေကာင္းအဘိရာဇာမင္းလက္ထက္မွစကာ ပေဒသရာဇ္မင္းအဆက္ဆက္လက္ထက္က စစ္သူၾကီးသည္ ဘုရင္(သို့မဟုတ္)အိမ္ေရွ့မင္း၏လက္ေအာက္ခံျဖစ္သည္ ။ စစ္တပ္သည္ ဘုရင္၏အမိန့္ေပးထိန္းခ်ဳပ္မွုေအာက္တြင္ရွိေပ၏ ။ ဒီမိုကေရစီေခတ္မဟုတ္ေသာ္လည္း အစိုးရက( ဘုရင္နွင့္၀န္ၾကီးအဖြဲ့)ကသပ္သပ္ စစ္တပ္ကသပ္သပ္ မဟုတ္ေပ ။တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာကိစၥအားလံုကို ဘုရင္သည္ အျပည့္အ၀စီမံေဆာင္ရြက္ခြင့္ရခဲ့ေပ၏။ စတုတၳတရုတ္-ျမန္မာစစ္ပြဲတြင္ မိမိသေဘာျဖင့္မိမိ စစ္ေျပျငိမ္းစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့ေသာ စစ္သူၾကီးမဟာသီဟသူရကို သားမယားေဆြမ်ိဳးနွင့္တကြ လူပံုအလည္တြင္ ဘုရင္ၾကီးဆင္ျဖဴရွင္မင္းက တရုတ္ေပးေသာလက္ေဆာင္မ်ားကိုေခါင္းတြင္ရြက္ေစကာ ေနလွန္းအျပစ္ေပးခဲ့ဖူးသည္ ။ဆိုလိုရင္းမွာ ပေဒသရာဇ္ေခတ္တြင္ စစ္တပ္သည္ အစိုးရအဖြဲ့အၾကီးအကဲျဖစ္သူ ဘုရင္၏လက္ေအာက္တြင္ သာ ဘုရင့္အမိန့္ကိုနာခံကာ အမွုထမ္းရျခင္းျဖစ္သည္ ။အဂၤလိပ္တို့ျမန္မာနိုင္ငံကိုလာေရာက္တိုက္ခိုက္သိမ္း ပိုက္ျပီးသည့္ေနာက္တြင္လည္း ျမန္မာနိုင္ငံ၏အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ဘုရင္ခံေခါင္းေဆာင္ေသာ အရပ္သားအစိုးရျဖင့္အုပ္ခ်ဳပ္ျပီး ၎ဘုရင္ခံအစိုးရ၏လက္ေအာက္တြင္ျဗိတိသ်ွ တပ္မေတာ္ကအမွုထမ္းရျခင္းျဖစ္သည္ ။ ကိုလိုနီေခတ္တြင္ စစ္အစိုးရအာဏာစက္ျဖင့္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္အခ်ိန္အနည္းငယ္ရွိခဲ့ေသာ္လည္း အမ်ားစုမွာ အရပ္သားအစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖစ္ျပီး စစ္တပ္သည္ အစိုးရ၏လက္ေအာက္ခံစနစ္ျဖစ္သည္ ။ ထိုေခတ္တြင္ စစ္တပ္ကသပ္သပ္ ၊ အစိုးရကသပ္သပ္ မဟုတ္မူပဲ စစ္တပ္သည္ အစိုးရ၏ အစိတ္အပိုင္းတခုအျဖစ္သာရွိခဲ့သည္ ။ လြတ္လပ္ေရး ရျပီးေသာေခတ္တြင္လည္း အရပ္သားအစိုးရ၊အရပ္သားကာကြယ္ေရး၀န္ၾကီးလက္ေအာက္တြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္နွင့္တကြ တပ္မေတာ္တခုလံုးသည္ အစိုးရ၏အစိတ္အပိုင္းတရပ္အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့တာပဲျဖစ္သည္ ။ဥပမာ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္လည္းျဖစ္ ကာကြယ္ေရး၀န္ၾကီးလည္းျဖစ္ေသာ ဦးဗေဆြ၏လက္ေအာက္တြင္တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းက တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ ။ကြန္ျမဴနစ္မ်ား၊ ကရင္မ်ားနွင့္ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ေနဆဲကာလပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္သည္ လြွတ္ေတာ္တြင္၀င္ပါျခင္း ၊ ၀န္ၾကီးအဖြဲ့တြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မွအမည္စာရင္းတင္သြင္းျခင္း ၊ သမၼတေလာင္းအျဖစ္အမည္စာရင္းတင္သြင္းျခင္း တို့ကိုမလုပ္ၾကပါ ။ တပ္မေတာ္၏စာရင္းအင္း အားလံုး၊ရသံုးေငြစာရင္းမ်ားအားလံုးကိုလည္း အရပ္ဘက္အဖြဲ့အစည္းျဖစ္ေသာ နိုင္ငံေတာ္စာရင္းစစ္အဖြဲ့ျဖင့္ စစ္ေဆးခြင့္ရခဲ့ေလသည္ ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဦးစီးကာတိုင္းျပဳျပည္ျပဳလြွတ္ေတာ္ကေရးဆြဲခဲ့ေသာ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒအရ ထိုသို့ အရပ္ဘက္၏ထိန္းခ်ဳပ္မွုေအာက္တြင္ စစ္တပ္ကရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ ။အရပ္သားအစိုးရလက္ေအာက္တြင္ တပ္မေတာ္က နိုင္ငံေရးတြင္မပါ၀င္ပဲ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ဆန္ဆန္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေသာ စနစ္သည္ ၁၉၅၈ မွ ၁၉၆၀ အထိ ၂ နွစ္ခန့္ပ်က္ပ်ယ္ခဲ့သည္ ။ ၁၉၅၈တြင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ဦးနုကဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းအား အာဏာေျခာက္လ လြွဲေပးကာေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေပးရန္တာ၀န္ေပးလိုက္သည္ ။ မူလက ေျခာက္လသာတာ၀န္ေပးခဲ့ေသာ္လည္း အခ်ိန္မလံုေလာက္သျဖင့္ဟုဆိုကာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္းေခါင္းေဆာင္ေသာ အိမ္ေစာင့္အစိုးရ (စစ္အစိုးရ) ၏အုပ္ခ်ဳပ္မွုသည္ ၂ နွစ္ၾကာသြား၏ ။ ထို ၂ နွစ္သည္ ျမန္မာနိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ အရပ္သားအစိုးရ၏အုပ္ခ်ဳပ္မွုေအာက္တြင္ တပ္မေတာ္က ရွိေရးဟူေသာ ကမၻာ့ဒီမိုကေရစီစံနွန္းစတင္က်ိဳးပ်က္ေသာ ကာလျဖစ္သည္ ။ လြွတ္ေတာ္နွင့္အရပ္သားအစိုးရအဖြဲ့ကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္သျဖင့္ တပ္မေတာ္သည္ Check and balance မရွိေတာ့ပဲ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာအဖြဲ့ၾကီးျဖစ္သြားေလသည္ ။ ထို ၂၄ လတာကာလအတြင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္းသည္ အာဏာ၏အရသာကို ေကာင္းေကာင္းျမည္းစမ္းမိသြားကာ ၁၉၆၀တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေပးျပီး မွ ၁၉၆၂မတ္လ ၂ ရက္ေန့တြင္ အရပ္သားအစိုးရျဖစ္ေသာ သန့္ရွင္းဖဆပလ အဖြဲ့ထံမွ စစ္အာဏာသိမ္းလိုက္ျပီး နိုင္ငံေရးပါတီအားလံုးကိုဖ်က္သိမ္းလိုက္ေလသည္ ။
၁၉၆၂ မွ ၁၉၇၄ အထိကာလမ်ားတြင္ စစ္အာဏာသိမ္း ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီကအုပ္ခ်ဳပ္သျဖင့္ အရပ္သားအစိုးရဆိုတာမရွိေခ်။ ၁၉၇၄ တြင္ေတာ့ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတရပ္ေရးဆြဲအတည္ျပဳကာ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ ဟူေသာ တခုတည္းေသာအစိုးရ၊တခုတည္းေသာ နိုင္ငံေရးပါတီေပါ ္ေပါက္လာသည္ ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ထို ၁၉၇၄ မွစကာ အရပ္သားအစိုးရ တရပ္ေပါ ္ေပါက္လာျပီး တပ္မေတာ္သည္ အစိုးရ၏ ထိန္းခ်ဳပ္မွုေအာက္တြင္ ၁၀၀ ရာခိုင္နွုန္းရွိခဲ့ေလသည္ ။ ထိုစဥ္ကေပါ ္ေပါက္ခဲ့ေသေသာ မဆလ အစိုးရမွာ ဒီမိုကေရစီအစိုးရမဟုတ္ခဲ့ေသာ္လည္း အစိုးရ၏ထိမ္းခ်ဳပ္မွုေအာက္တြင္တပ္မေတာ္ကအျပည့္အ၀ ရွိခဲ့ေလသည္ ။ လြွတ္ေတာ္တြင္တပ္မေတာ္က ၂၅ ရာခိုင္နွန္းပါျခင္း၊ ကာကြယ္ေရး၀န္ၾကီး၊ျပည္ထဲေရး၀န္ၾကီး၊နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ၾကီးဟူေသာ၀န္ၾကီးသံုးဦးကိုတပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကခန့္အပ္ျခင္း၊ ဒုတိယသမၼတေလာင္းတေယာက္ကို တပ္မေတာ္မွေရြးခ်ယ္ျခင္း စသည့္ကိစၥမ်ားကို ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒက ခြင့္မျပဳခဲ့ေပ ။ ထို့အျပင္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္တဦးျဖစ္ေသာ ဦးေန၀င္းသည္ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ စာရင္းအင္းမ်ားအားလံုးကို အရပ္ဘက္ နိုင္ငံေတာ္စာရင္းစစ္အဖြဲ့ကစစ္ေဆးျခင္းကို လက္ခံခြင့္ျပဳခဲ့သည္ ။ ထို့ေၾကာင့္ ဦးေန၀င္း နွင့္ မဆလ ေခတ္သည္ ဒီမိုကေရစီေခတ္မဟုတ္ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္ကသီးျခား၊အစိုးရကသီးျခားလိုျဖစ္ေနခဲ့ျခင္းမရွိေပ ။ တပ္မေတာ္သည္ အစိုးရ၏အစိတ္အပိုင္းတရပ္အျဖစ္သာ (တရုတ္ျပည္တို ့ ၊ ဗီယက္နမ္တို့ ၊ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုတို့လို)ရွိေနခဲ့သည္ ။ ထိုေခတ္ထိုအခ်ိန္က က်ိက်ိတက္ခ်မ္းသာေသာတပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားမရွိ ၊ တပ္မေတာ္အရာရွိၾကီးမ်ား၏သားသမီးမ်ား ကုမၼဏီေထာင္ကာ စီးပြားလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ခြင့္လည္းမရွိေခ်။
ျမန္မာနိုင္ငံ၏ျပသနာမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွူးၾကီးသန္းေရြွ(ျငိမ္း) သည္ သူအာဏာမွမစြန့္ခြာမီ သူနွင့္ န.၀.တ ၊ န.အ.ဖ အဖြဲ့၀င္မ်ား၏ေနာင္ေရး အတြက္ စစ္တပ္ကိုလြန္လြန္က်ဴးက်ဴးလုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးထားေသာ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတခုကို ၁၉၉၃ မွ ၂၀၀၈ အထိ (၁၅)နွစ္တိတိ အတၱေနာမတိျဖင့္ စိတ္ၾကိဳက္တဖက္သတ္ေရးဆြဲသြားျခင္းျဖစ္သည္ ။ တေကာင္းအဘိရာဇာမင္းလက္ထက္မွစကာ ၊ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီေခတ္ ၊ ဂ်ပန္ေခတ္ ၊ လြတ္လပ္ေရးရျပီးေခတ္ ၊ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္ ၊ အိမ္ေစာင့္အစိုးရေခတ္ ၊ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီေခတ္ ၊ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္ စသည့္ျမန္မာ့သမိုင္းတေလ်ာက္ တခါမွမရွိခဲ့ဖူးေသာ စစ္တပ္လြွမ္းမိုးေရး အယူအဆမ်ားျဖင့္ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတရပ္ကို အတင္းအဓမၼ အာဏာအသံုးျပဳကာ အသက္သြင္းျပီးမွ စစ္သေဘာအရ ေအာင္ျမင္စြာဆုပ္ခြာသြားျခင္းျဖစ္သည္ ။ထို့ေၾကာင့္ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္း၌ ကမၻာ၏မည္သည့္ေနရာမွမရွိေသာ စစ္တပိုင္းဒီမိုကေရစီစနစ္ ( Hybrid Democracy)ျဖစ္ေနေပသည္ ။နိုင္ငံေတာ္အၾကီးအကဲနွင့္နိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအၾကီးအကဲသည္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတျဖစ္သည္ဟု ပုဒ္မ ၁၆ ကဆိုသည္။ နိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ နိုင္ငံသားအားလံုး၏အထြတ္အထိပ္ေနရာတြင္ရွိသည္ ဟုဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၈ ကဆိုသည္ ။ ထိုျပဌာန္းခ်က္မ်ားနွင့္ဆန့္က်င္စြာပင္ ပုဒ္မ ၂၀(ဂ)တြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္သည္ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ့အားလံုး၏အၾကီးအကဲျဖစ္သည္ ဟုလည္းေကာင္း ၊ ပုဒ္မ ၂၀(ခ)တြင္တပ္မေတာ္သည္ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာကိစၥအားလံုးကို လြတ္လပ္စြာ စီမံခန့္ခြဲစီရင္ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ရွိသည္ ဟုလည္းေကာင္း ျပဌာန္းထားေပသည္ ။ နိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ နိုင္ငံသားအားလံုး၏အထြတ္အထိပ္ေနရာတြင္ရွိသည္ဟု ျပဌာန္းထားျပီးမွ တပ္မေတာ္၏အထြတ္အထိတ္ေနရာသည္လည္း နိုင္ငံေတာ္သမၼတသာျဖစ္သင့္ေပသည္ ။ ယခုျဖစ္ေနေသာ ၂၀၀၈ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရမူကား အထြတ္အထိပ္ေတာ့ အထြတ္အထိပ္ပဲ ဒါေပမယ့္ တို့အဖြဲ့ထဲမွာ လာမပါနဲ့ အျခားေနရာမွာ ေခါင္းေဆာင္ေခ် ဟု ေျပာေနသလိုရွိသည္ ။ ထို ျပဌာန္းခ်က္ ပုဒ္မ နွစ္ခုသည္ တခုစီဖတ္ၾကည့္လ်ွင္ မွန္သလိုလို ရွိေသာ္လည္း ပုဒ္မ ၂၀ (ဂ)နွင့္ ပုဒ္မ ၅၈ ကိုယွဥ္ၾကည့္လ်ွင္ ဆန့္က်င္ဘက္ျဖစ္ေနသည္ကိုေတြ ့ရမည္ ။ သမၼတသည္နိုင္ငံသားအးလံုး၏အထြတ္အထိပ္ျဖစ္သည္ဆိုလ်ွင္ တပ္မေတာ္၏ အထြတ္အထိပ္ပုဂၢိဳလ္လည္းျဖစ္ရမည္ ။ ထိုအထြတ္အထိပ္ပုဂၢိဳလ္သည္ ကာကြယ္ေရး၀န္ၾကီး၊ ျပည္ထဲေရး၀န္ၾကီး၊နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ၾကီး ဟူေသာ ၀န္ၾကီးသံုးပါးကိုလည္းခန့္အပ္ပိုင္ခြင့္ရွိရမည္ ။ ထိုေနရာမ်ားကို မိမိစိတ္ၾကိဳက္ခန့္အပ္ပိုင္ခြင့္မရွိပဲ နိုင္ငံသားအားလံုး၏အထြတ္အထိပ္ ေနရာတြင္ ရွိေနသည္ဆိုတာ သည္ ကေလးမ်ားေဆာ့ကစားေသာအခါ အလြန္ငယ္ေသာကေလးမ်ား ကိုေနရာမေပးခ်င္သျဖင့္ တို့ကစား၀ိုင္းထဲမွာ ပါေတာ့ပါေခ် ဟုေျပာကာ ထိုကေလးကို ေရနံဆီပံုးဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ ထမင္းအိုးထမ္းဟင္းအိုးထမ္းဟူ၍လည္းေကာင္း ေခါ ္သည့္ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္ေနသည္ ။ ကေလးကိုကစားပြဲတြင္ ပါေတာ့ပါခိုင္းထားသည္ ၊ သို့ေသာ္ ထိုကေလး၏ေဆာင္ရြက္ခ်က္မွန္သမ်ွကို ထည့္မတြက္ပါေခ် ။ ယခု ျမန္မာနုိင္ငံတြင္လည္းထိုသ္ုိ့ျဖစ္ေနပါသည္ ။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏အၾကီးအကဲမွာ သမၼတျဖစ္သည္ဟု ျပဌာန္းထားပါသည္ ။ သို့ေသာ္ ထိုအၾကီးအကဲသည္ အျခားေနရာမွာသာအၾကီးအကဲလုပ္ပါ ၊ စစ္တပ္နွင့္ပတ္သက္လာလ်ွင္ အၾကီးအကဲလည္းမဟုတ္ ၊၀င္ပါ၍လည္းမရ ၊ စစ္တပ္ကသပ္သပ္ သမၼတကသပ္သပ္ျဖစ္ေနေပသည္ ။ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ့မ်ားအားလံုးတြင္ သမၼတသည္အၾကီးအကဲမဟုတ္ ၊ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္သည္အၾကီးအကဲျဖစ္ေနသည္ ။ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာကိစၥအားလံုးကို လြတ္လပ္စြာစီမံခန့္ခြဲစီရင္ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ရွိသည္ဟုဆိုသည္ ။ ဤေနရာတြင္စကားလံုးေရြးခ်ယ္သံုးနွန္းရာတြင္ ဦးသန္းေရြွသည္ ေရပက္မ၀င္ေအာင္ စကားလံုးမ်ားထည့္ထားတာကိုေတြ့ရမည္ ။
(က)လြတ္လပ္စြာ Free and Independent
(ခ)စီမံ ( Plan )
(ဂ)ခန့္ခြဲ ( Manage)
(ဃ)စီရင္ ( Decide )
(င)ေဆာင္ရြက္ ( Action )
ထို့ေၾကာင့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ့စည္းပံုအရ တပ္မေတာ္သည္ free ျဖစ္ေနသည္ ၊ အစီအမံ(Plan)မ်ား၊ခန့္ခြဲမွု(Management)မ်ား၊ဆံုးျဖတ္ခ်က္ (Decision )မ်ား၊ ေဆာင္ရြက္မွု (Action )မ်ားတြင္ အားလံုးသည္ တပ္မေတာ္၏သေဘာအတိုင္းသာျဖစ္သည္ ။အျခားက႑မ်ားတြင္ ေစာင့္ၾကည့္ထိမ္းညွိစနစ္ရွိေသာ္လည္း တပ္မေတာ္ကို Check and balance လုပ္မည့္ ဒိုင္လူၾကီးသည္မရွိသလိုျဖစ္ေနသည္ ။ ကာကြယ္ေရးဘတ္ဂ်က္ကို တနွစ္တၾကိမ္ လြွတ္ေတာ္တြင္တင္ျပေတာင္းခံသည္မွတပါး တပ္မေတာ္၏ကိစၥ အ၀၀ကို လြွတ္ေတာ္တြင္တင္ျပစရာမလို ၊ နိုင္ငံေတာ္သမၼတမွ ပါ၀င္စရာမလို ၊အရပ္ဘက္ နိုင္ငံေတာ္စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ရံုးမွစာရင္းစစ္စရာမလို ၊တရားစီရင္ရာတြင္ လည္း အရပ္ဘက္တရားရံုးက စစ္ေဆးစီရင္စရာမလိုေအာင္ သီးျခားစီျဖစ္ေနေသာ စနစ္ျဖစ္သည္ ။ ထိုသို့ျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အရပ္ဘက္အစိုးရ နွင့္ စစ္ဘက္အစိုးရဟူ၍တရား၀င္ခြဲျခားမထားေသာ္လည္း အစိုးရနွစ္ရပ္ ပံုသ႑န္ျဖစ္ေပါ ္ေနပါသည္ ။
တိုင္းနွင့္ျပည္နယ္ ၁၄ ခု၏ ရဲတပ္ဖြဲ့ကို ထိုတိုင္းနွင့္ျပည္နယ္မ်ားရွိနယ္/လံု၀န္ၾကီးမ်ားက ကိုင္တြယ္ပါသည္ ။ နယ္လံု၀န္ၾကီးမ်ားသည္ တပ္မေတာ္သားမ်ားျဖစ္သည္ ၊ ရဲတပ္ဖြဲ့ကို ျပည္ထဲေရး၀န္ၾကီးကအုပ္ခ်ဳပ္ပါသည္ ။ ျပည္ထဲေရး၀န္ၾကီးသည္လည္းတပ္မေတာ္မွျဖစ္ပါသည္ ။ ထိုျပည္ထဲေရး၀န္ၾကီးကိုတပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကေရြးခ်ယ္အမည္စာရင္းတင္သြင္းပါသည္ ။ထို့ေၾကာင့္ ရဲတပ္ဖြဲ့သည္လည္း တပ္မေတာ္၏လက္ေအာက္ခံတပ္ဖြဲ့တခုျဖစ္သြားပါသည္ ။ ျပည္ေထာင္စု၀န္ၾကီးမ်ားသည္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတကိုတာ၀န္ခံရမည္ ဟု ပုဒ္မ ၂၃၂(ဇ)တြင္ ပါပါသည္ ။ သို့ေသာ္ ျပည္ထဲေရး၊ကာကြယ္ေရး၊ နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ၾကီးမ်ားကို သမၼတကအမည္စာရင္းတင္သြင္းခြင့္မရွိပါ ။ ၂၀၀၈ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ ကေမာက္ကမ ေရွ့ေနာက္မညီေသာ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားစြာပါ၀င္ပါသည္ ။
ျပည္သူလူထုအေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ထဲထဲ၀င္၀င္သိၾကသည္မဟုတ္ပါ ။ လက္ေတြ ့ျမင္ရေတြ့ရၾကံဳရသည့္ကိစၥမ်ားနွင့္သာခ်င့္တြက္၍နားလည္ေနရပါသည္ ။ အရပ္ထဲတြင္ နားလည္ထားၾကသည္မွာကား ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနွင့္ပတ္သက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တရားစီရင္ေရးနွင့္ပတ္သက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း စစ္ဘက္နွင့္အရပ္ဘက္ဟူ၍ အဖြဲ့နွစ္ဖြဲ့ရွိသည္ ။ အရပ္သားမ်ား ၊ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ထားသူမ်ား၏ ဥပေဒျပဳလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ တပ္မေတာ္သား၂၅ ရာခိုင္က ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရေသာ္လည္း တပ္မေတာ္၏ လုပ္ငန္းေဆာင္တာဟူသမ်ွတြင္ အရပ္သား ၁ ရာခိုင္နွုန္းကပင္ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ခြင့္မရွိ ။ သမၼတၾကီးပင္လ်ွင္ ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္ခြင့္ ၊စစ္ေဆးခြင့္ ၊ ျပင္ဆင္ခြင့္မရွိ ။ ထို့ေၾကာင့္ စီးပြားေရးလုပ္ရာတြင္လည္းေကာင္း ေၾကးနီ ၊ေက်ာက္မ်က္စေသာ လုပ္ငန္းၾကီးမ်ားတြင္လည္းေကာင္း ၊ေျမသိမ္းယာသိမ္းကိစၥမ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ လူမွုေရးကိစၥမ်ားတြင္ေသာ္လည္းေကာင္း ကိုယ့္ေနရာ ကိုယ္သိ၍ ကိုယ့္ဘာသာ လြတ္လြတ္ကင္းကင္းေနၾက ၊ ျပသနာတက္လာလ်ွင္ သမၼတၾကီးမေျပာနွင့္ သိၾကားမင္းပင္ဆင္းမကယ္နိုင္ ဟူေသာ ဘ၀ေပးအသိမ်ားရေနၾကေပသည္ ။ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ဘာကိစၥပဲလုပ္လုပ္ ၊ အရပ္ဘက္ကသပ္သပ္ ၊ တပ္ဘက္ကသပ္သပ္ ဆိုျပီးျပည္သူလူထုက နွစ္မ်ိဳး စဥ္းစားၾကသည္ ။ ေဆးရံုမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊ သတင္းစာေတြမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊ ရုပ္သံလြွင့္ဌာနမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊ တယ္လီဖုန္းဆင္းမ္ကတ္ေတြမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊ဘဏ္ေတြမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊ တကၠသိုလ္ေတြ မွာလည္း နွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊ မဲရံုေတြမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊စီးပြားေရးကုမၼဏီေတြမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊ ေဂါက္ကြင္းမွာပင္နွစ္မိ်ဳးရွိသည္ ၊လြွတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊၀န္ၾကီးေတြမွာနွစ္မ်ိဳး၇ွိသည္ ၊ေျမယာပိုင္ဆိုင္မွုမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ၊ ဒုတိယသမၼတေတြမွာလည္းနွစ္မ်ိဳးရွိသည္ ။
ထိုသို့နွစ္မ်ိဳးနွစ္မ်ိဳးခြဲျခားေနၾကျခင္း၊ ကြဲျပားေနၾကျခင္းတို့သည္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ အဓိက အေၾကာင္းကိစၥၾကီးျဖစ္ပါသည္ ။ ထိုကြဲျပားမွုနွစ္ရပ္သည္ ဥပေဒနွင့္လုပ္ပိုင္ခြင့္အရာတြင္ တသားတည္းျဖစ္သြားေသာ ေန့သည္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ၾကီး စတင္တိုးတက္ေသာေန့ပင္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ။
သရ၀ဏ္(ျပည္)
News Watch ဂ်ာနယ္
၁၅.၃.၂၀၁၉
Comments
Post a Comment