ရခိုင္သမိုင္းအမွန္ (၁)

သမိုင္းမွားကို အမွွန္ထင္ေနတဲ့
ေက်းဇူးကန္းေတြ သိေအာင္ဖတ္ေစဖို႔
****************************
ရခိုင္သမိုင္းအမွန္ (၁)
°°°°°°°°°°°°°°°°°
၁၅-၁-၂၀၁၈၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕မွာ
ျပဳလုပ္တဲ့ ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ
က်ဆံုးျခင္း ၂၂၃ ႏွစ္ေျမာက္ အခမ္းအနားမွာ
ေျပာၾကားခဲ့တဲ့ ေဒါက္တာေအးေမာင္နဲ႔ ေဝဟင္ေအာင္
(ခ) ေအာင္ေက်ာ္ဝင္း တို႔ စကားမ်ားဟာ
သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ မွားယြင္းေနပါတယ္။

(၁) - ရခိုင္သားမ်ားဟာ အစဥ္အဆက္ ကိုယ့္ထီး၊
ကိုယ့္နန္း၊ ကိုယ့္နန္း၊ ကိုယ့္ၾကငွန္းန႔ဲေနလာၾကၿပီး
ဘိုးေတာ္ ဗဒံုမင္း လက္ထက္ေရာက္မွ အခ်ဳပ္အျခာအာ
ဏာ က်ဆံုးၿပီး ကၽြန္ျဖစ္ရတယ္ဆိုတဲ့ စကားဟာလည္း
အလံုးစံုမွန္တဲ့ စကား မဟုတ္ပါဘူး။

(၂) - ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ က်ဆံုးတာ ၂၂၃ ႏွစ္ေျမာက္ရွိၿပီ ဆိုတဲ့စကားဟာလည္း သမိုင္း
အေထာက္အထားမ်ားအရ မွန္ကန္ျခင္း မရွိပါဘူး။

(၃) - ဗမာမ်ားအေနျဖင့္ ရခိုင္သားမ်ားကို ဗမာ့ကၽြန္
အျဖစ္ေလာက္သာထားရွိၿပီး တန္းတူအခြင့္အေရး
မေပးေၾကာင္း ဆိုတာလဲ မွားယြင္းပါတယ္။

ဘာေၾကာင့္မွားယြင္းတယ္ဆိုတာ သမိုင္းအေထာက္
အထားမ်ားနဲ႔ ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္ ။။။။။
_________________

အထက္ပါ အခ်က္ (၁) နဲ႔ (၂) ဟာ သမိုင္းေၾကာင္းနဲ႔
ဆိုင္တာမို႔ သမိုင္းေၾကာင္း အမွန္ကို တင္ျပပါမယ္။

ရခိုင္ရာဇဝင္မ်ားကို ၾကည့္ရင္ ...
ရခိုင္မင္းေတြကို သာကီဝင္မင္းဆက္မ်ားအျဖစ္
ေဖၚျပၾကၿပီး ရခို္င္သား ျပည္သူလူထု အမ်ားစုရဲ႕
သမိုင္းေၾကာင္း မပါဝင္ပါဘူး။
ဒါလည္း မထူးဆန္းပါ။
ရာဇဝင္ဆိုတာ ရာဇဝံသျဖစ္လုိ႔ မင္းေတြ အေၾကာင္းပဲ
ေရးတဲ့က်မ္းျဖစ္ေနလို႔ပါ။

ဒါဆို
ရခိုင္သားမ်ားရဲ႕ သမိုင္း၊ ရခိုင္ျပည္သူလူထုအမ်ားစုရဲ႕
သမိုင္းကို ဘာနဲ႔ ေျပာမလဲ ?

ကိုလိုနီေခတ္က တင္သြင္းခဲ့တဲ့
တရုတ္ျပည္က ဆင္းလာတယ္ဆိုတဲ့ migration theory ဟာလည္း ဘာအေထာက္အထားမွ မရွိသလို၊
ရခိုင္ ရာဇဝင္မ်ားနဲ႔ ကိုက္ညီျခင္းမရွိ၊
ဘယ္ရခုိင္သားမွလဲ လက္မခံ၊
ေခတ္သစ္ သီအိုရီမ်ားအရ မွန္ကန္ျခင္းလဲ မရွိေတာ့ပါဘူး။

ရခိုင္ရာဇဝင္ဆရာ သမုိင္းဆရာေတြ ဖံုးကြယ္ထားတဲ့
က်မ္းမ်ား
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
ရခိုင္သားေတြ ဘယ္က လာတာလဲဆိုတာ
ဇဗၺဴကြန္ခ်ာ က်မ္းမွာ ပါဝင္ပါတယ္။

အဲဒီက်မ္းဟာ ရခိုင္ရာဇဝင္ဆရာ သမုိင္းဆရာေတြ
လံုးဝ ဖံုးကြယ္ထားတဲ့က်မ္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ယင္းက်မ္းမွာ ဗုဒၶမပြင့္မီေခတ္ ျဗဟၼာ ေခၚ ပ်ဴတို႔ရဲ႕
ဟံသာနာဂရ ဟံလင္း၊ ရတနာပူရ  သုနာပရႏၱ ျပည္ႀကီး
ပ်က္တဲ့အခါ သံုးစုကြဲၿပီး ရခိုင္ဓညဝတီ ျဖစ္လာမယ့္ တစ္စု၊ တနသၤာရီ ျဖစ္လာမယ့္ တစ္စု၊ ထားဝယ္သား ျဖစ္လာမယ့္ တစ္စု စသျဖင့္ ဟံလင္း၊ ရတနာပူရ၊ သုနာပရႏၱမွ
ေရႊ႕ေျပာင္းသြားၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။

ဇဗၺဴကြန္ခ်ာ က်မ္းႏွင့္ ေစတိယကထာ အရ
ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းလြင္ျပင္တြင္ က်န္ေနသူ ျဗဟၼာေတြကို
ပ်ူလို႔ ေခၚၿပီး ေနာင္အခါ ျမန္မာ ဗမာ လို႔ ေခၚၾကၿပီး
ကမ္းရိုးတန္းတစ္ေလွ်ာက္ရံၿပီး ေနသူေတြကို
ကမ္းယံလို႔ ေခၚၾကပါတယ္။

အဲဒီ ကမ္းယံေတြကိုပဲ
ေနထိုင္ရာ ေဒသအလိုက္
* ရခိုင္ေဒသမွာ ေနသူကို ရခိုင္သား၊
* ထားဝယ္မွာေနသူကို ထားဝယ္သား၊
* တနသၤာရီမွာ ေနသူကို တနသၤာရီးသား၊
* ၿမိတ္မွာေနသူကိ ၿမိတ္သား
စသျဖင့္ ေခၚၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ရခိုင္ဟာ ဗမာနဲ႔ မတူတဲ့ သီးျခား လူမ်ိဳး၊ သီးျခား ႏိုင္ငံဆိုတာ ခြဲထြက္လိုသူေတြရဲ႕ လုပ္ဇတ္သာ ျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ဟာ
ဗမာ (ျမန္မာ) လူမ်ိဳးသာ ျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ (city state) ေတြဆိုတာလည္း ေခတ္အဆက္ဆက္ ျပည္မရဲ႕
လက္ေအာက္ခံ၊ ျပည္ေထာင္စုအတြင္းက ၿမိဳ႕ျပမ်ားသာ
ျဖစ္ၿပီး ဗမာ (ျမန္မာ) နဲ႔ မတူညီတဲ့ သီးျခား လြပ္လပ္တဲ့
ႏိုင္ငံ၊ သီးျခား လြတ္လပ္တဲ့ လူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။

ပ်ဴေခတ္ႏွင့္ရခိုင္ေဒသ
°°°°°°°°°°°°°°°°°°
ပ်ဴေခတ္မွာ ရခိုင္ေဒသဟာ
သေရေခတၱရာရဲ႕ လက္ေအာက္ခံျဖစ္ပါတယ္။

အေထာက္အထားကေတာ့ သေရေခတၱရာ
ဘုရားေထာင္ေတြ႔ အတိတ်ာမင္း ေက်ာက္အိုးစာ
ျဖစ္ပါတယ္။

ယင္း ေက်ာက္အိုးစာမွာ
သေရေခတၱာ အင္ပါယာျကီးက ပိုင္ဆိုင္တဲ့
တုိင္းႏိုင္ငံေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္ ေရးထိုးထားၿပီး
တစ္ရာ့တစ္ပါးေသာ မင္းတို႔ရဲ႕ဘုရင္၊
ရာဇာဓိရာဇာဆိုတာ အဲဒါကို ေျပာတာပါ။

ယင္းေက်ာက္အိုးစာမွာ သေရေခတၱရာရဲ႕ ပိုင္နက္
ကမ္းယံတိုင္းလို႔ ေရးထိုးထားပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ပ်ဴေခတ္မွာ ရခိုင္ေဒသဟာ သေရေခတၱရာရဲ႕
လက္ေအာက္ခံျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဟာ ႏွိမ္ၿပီးေျပာတာမဟုတ္သလို
ကမ္းယံေဒသဟာ ပ်ဴရဲ႕ ကၽြန္လို႔
ေျပာတာလဲ မဟုတ္ပါဘူး။

သာဓကဆိုရရင္ ...
ယေန႔ေခတ္ ရန္ကုန္၊ မႏၱေလး၊ ပဲခူး၊ ျပည္၊ ေတာင္ငူ၊
မေကြး စတာတို႔ဟာ ေနျပည္ေတာ္အစိုးရရဲ႕
လက္ေအာက္မွာေပမယ့္ ေနျပည္ေတာ္ရဲ႕
ကၽြန္မဟုတ္ပါဘူး။
ျပည္ေထာင္စု တစ္ခုရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းေတြလို႔
ေျပာေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ပုဂံေခတ္ႏွင့္ ရခိုင္ေဒသ
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
ပုဂံေခတ္မွာလဲ ကမ္းယံတိုင္းေခၚ ရခိုင္ေဒသဟာ
ပုဂံအင္ပါယာ အတြင္းမွာ ပါဝင္ပါတယ္။

အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္ ႏိုင္ငံအက်ယ္အဝန္းကို
ပုဂံဝန္ေထာက္မင္း ဦးတင္ရဲ႕ ျမန္မာမင္းမ်ား
အုပ္ခ်ဳပ္ပံုစာတမ္းမွာ အေနာက္သို႔လားေသာ္
ပဋိကၠရား ေခၚေသာ ကုလားျပည္ နယ္စပ္အထိလို႔
ေဖၚျပထားပါတယ္။

အဲဒီ ပဋိကၠရားျပည္ ဆိုတာ ယေန႔ေခတ္
ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ကိုေတာင္ေက်ာ္ၿပီး
စစ္တေကာင္းၿမိဳ႕ ေျမာက္ဘက္၊ ယခုေခတ္ comilla ၿမိဳ႕ အေ႐ွ႕ဘက္၊ ေ႐ွးေခတ္ Tipperah ေဒသကို ေျပာတာပါ။

အေထာက္အထား ေခတ္ၿပိဳင္ေက်ာက္စာေတာ့
ဓမၼရာဇိက ေက်ာက္စာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေက်ာက္စာမွာ ပုဂံႏိုင္ငံရဲ႕ အက်ယ္အဝန္းကို ေဖၚျပတဲ့
ေနရာမွာ ရခိုင္အေၾကာင္းပဲ တင္ျပပါမယ္။

အဲဒီမွာ ပုဂံအင္ပါယာရဲ႕ အက်ယ္ အေနာက္ဘက္ကို
“အေနာက္ကား သစၥကရိ၊ ဝရာေတာင္၊ … ။ ပတိကၠရား၊ တိကၠစရ” လို႔
ေဖၚျပထားလို႔ အထက္က အေနာ္ရထာပိုင္နက္ကို
သက္ေသျပဳတဲ့ ေက်ာက္စာပါ။

အဲဒီ ပတိကၠရား၊ တိကၠစရ ဆိုတာ ဂဂၤါျမစ္ဝမွာရွိၿပီး
ရခိုင္ကို ေက်ာ္လြန္ကာ ယေန႔ေခတ္ ဘဂၤလားနယ္ထဲ
အထိ ပုဂံအင္ပါယာက ပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္း ေဖၚျပထားတာပါ။

ဒီေက်ာက္စာဟာလည္း ရခုိင္သမိုင္းဆရာ အခ်ိဳ႕၊
လုစ္ဂိုဏ္းသား ဗမာသမိုင္းဆရာမ်ား ထိမ္ခ်န္ ဖံုးကြယ္ျခင္း ခံရတဲ့ ေက်ာက္စာ တစ္ခ်ပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ပုဂံအင္ပါယာႀကီးဟာ မြန္ဂိုစစ္ေၾကာင့္ရယ္၊ ပုဂံမင္း
နရသီဟပေတ့ေခၚ တရုတ္ေျပးမင္း သတၱိမရွိမႈေၾကာင့္
ရယ္ေၾကာင့္ ၿပိဳကြဲခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ အထက္အညာမွာ
ျမင္စိုင္း၊ ပင္းယ၊ စစ္ကိုင္း တို႔ အားေကာင္းၿပီး ေအာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ပထမဆံုး မြန္မင္းျဖစ္လာမယ့္ မဂဒူးက မုတၱကေန ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ ပထမဆံုး မြန္မင္းဆက္ ထူေထာင္ဖို႔ စတင္ႀကိဳးပမ္းလာပါတယ္။

ပုဂံေခတ္ မကၡရာ၊ ျမင္စိုင္း၊ ပင္လယ္၊ ပင္းယ၊ စစ္ကိုင္း တို႔ကို အက်ဥ္းဆံုးခ်ံဳ႕ၿပီး အလြယ္ ပင္းယေခတ္ လို႔ပဲ ေျပာပါရေစ။

အဲဒီပင္းယေခတ္မွာ ျပည္ပက်ဴးေက်ာ္စစ္ေတြျဖစ္တဲ့ မြန္ဂို၊ ယူနန္ေမာရွမ္းတို႔နဲ႔ စစ္ေတြ အႀကီးအက်ယ္ ျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္
ႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး မဆံုးရွံဴးပါ။

ဒီေတာ့ ပုဂံေခတ္အၿပီးကို ပင္းယေခတ္လို႔ အလြယ္ခ်ံဳ႕ေျပာ
ရရင္ ပင္းယကိုတည္တဲ့ ေအဒီ ၁၃၁၃ ကေန
စစ္ကိုင္းမင္းေျပာက္ နန္းက်တဲ့ ေအဒီ ၁၃၆၄ အထိ
ပင္းယေခတ္ေခတ္ဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၁ ႏွစ္သာ ရွိပါတယ္။

ေက်ာရိုးကိုသာ အက်ဥ္းဆံုး ခ်ံဳ႕ေျပာရတာမို႔ အေသးစိတ္
အခ်က္အလက္ေတြ ခ်န္ခဲ့ပါတယ္။

ပုဂံ၊ ပင္းယ ေခတ္ၿပီးေနာက္ အင္းဝအင္ပါယာ ေခတ္ပါ။
ေအဒီ ၁၃၆၄ မွာပဲ သတိုးမင္းဖ်ားနန္းတက္ၿပီး
ေအဒီ ၁၃၆၅မွာ အင္းဝကိုတည္ကာ အင္ပါယာ
ျပန္ထူေထာင္ပါတယ္။

သတိုးမင္းဖ်ားရဲ႕ အင္းဝကို ဘာလို႔ အင္ပါယာလို႔ ေျပာလဲဆိုေတာ့ စစ္ကိုင္း သက္ေတာ္ရွည္ဘုရား မူလထိုး
ေက်ာက္စာအရပါ။

ယင္းေက်ာက္စာမွာ
“ ျပည္ရွင္သတိုး၊ ႀကံလတ္ႀကိဳး၍၊ …. ၊ …..၊ ….. ၊
ေသာင္းအသ်င္ဟု၊ ရန္ပင္ၿခိဳင္၍၊ စိုးထမုတၱမ၊ ဒဝယ္ရခုိင္၊ တန္လိုင္ႏွစ္တိုင္းတုတ္ခြန္၊ သွ်မ္းကၽြန္စိုးခုတ္၊ ပုဆက္တုပ္
၍၊ မယုတ္ႀကိဳးႏွမ္၊ ဦးထက္ခံ၏”

အဓိပၸါယ္ကို အက်ဥ္းျပန္ဆိုရရင္
အင္းဝဧကရာဇ္မင္းႀကီး သတိုးမင္းဖ်ားဟာ ရန္အေပါင္းကို ႏွိမ္နင္းၿပီး မုတၱမ၊ ဒဝယ္၊ ရခိုင္၊ တန္လိုင္း၊ သွ်မ္း စသူရဲ႕
ပုဆစ္တုပ္ ရိုႀကိဳး၊ ဦးႏွိမ္ၿပီး ဆက္သတဲ့ အခြန္ေတြကို
ႏွစ္တိုင္း ခံယူေတာ္မူပါသည္။ တဲ့။

လုိရင္းကေတာ့ ယင္းေက်ာက္စာအရ
အင္းဝ သတိုးမင္းဖ်ားေခတ္မွာလဲ ရခုိင္ဟာ
အင္းဝႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ပိုင္နက္ထဲမွာပါ။

ဒီေက်ာက္စာဟာလည္း သူတို႔ သိသိႀကီးနဲ႔ ဖံုးကြယ္ထားတာခံရတဲ့ ေက်ာက္စာ တစ္ခ်ပ္ျဖစ္ပါတယ္။

ရခုိင္ေဒသဟာ အင္းဝဧကရာဇ္ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးေခတ္မွာ
အင္းဝႏိုင္ငံအတြင္း အပါအဝင္ျဖစ္ေၾကာင္း ေနာက္ထပ္
အေထာက္အထားေက်ာက္စာကေတာ့ သတိုးမင္းဖ်ား
ေနာက္ နန္းတက္တဲ့ မင္းႀကီးစြာေစာ္ကဲ လက္ထက္၊ မိဖုရား ေစာဥမၼာရဲ႕ ေက်ာက္စာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ယင္းေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ ၆၊ ၇၊ ၈ မွာ ...
“လက္ရံုးအားျဖင့္ ႏွစ္ဖန္ မျမဳန္အံ့ေသာ၊ ေအာင္ျခင္းကို
ေအာင္လိုက္၍၊ ၿမံမာျပည္စေသာ သွ်မ္းျပည္ကုန္ေအာင္၊ ဓႏုေပါင္ေလာင္ ကန္တူအၿမီအေယာက္ စေသာ
အရိုင္းျပည္ကုန္ေအာင္၊ ရခိုင္စေသာ ကုလားျပည္ကုန္
ေအာင္၊ ပဲကူးစေသာ တန္လိုင္ျပည္ကုန္ေအာင္ အစိုးရ
သည္ျဖစ္၍၊ ျပည္သူတကာ လူအမ်ား အလံုးေသာကို၊
သားကဲ့သို႔၊ အုပ္ (ခ်ဳပ္) လ်က္။”
စသျဖင့္ေရးထိုးထားတာေၾကာင့္ ရခိုင္ေဒသဟာ
အင္းဝႏိုင္ငံေတာ္အတြင္းဆိုတာ ပိုခိုင္မာပါတယ္။

ပထမေျမာက္ဦး
°°°°°°°°°°°°
ရခိုင္ဘက္ကို ျပန္ၾကည့္ရင္
ရခိုင္မင္း မင္းေစာမြန္ (ေအဒီ ၁၄၃၀-၁၄၃၃) ဟာ
ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕ပ်က္ၿပီးေနာက္ ေအဒီ ၁၄၃၀ မွာပဲ
ပထမဆံုး ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ကို တည္ေထာင္တယ္။

အနာေရာဂါသည္းတာေၾကာင့္ သံုးႏွစ္သာ နန္းစံၿပီး
ေအဒီ ၁၄၃၃ မွာ ညီေတာ္ မင္းခရီ (ခ) နရႏုမင္း
(ေအဒီ ၁၄၃၃-၁၄၅၈) နန္းတက္တယ္။

ယင္း မင္းခရီ(ခ) နရႏု မင္းဟာ ရခိုင္မင္းေတြထဲမွာ
ပထမဆံုး မြတ္စလင္ ဘြဲ႔အမည္ ခံတဲ့မင္း ျဖစ္ၿပီး
သူ႔ မြတ္စလင္ဘြဲဟာ အလီခင္ ျဖစ္တယ္။

မင္းခရီ နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ အင္းဝမင္းကေတာ့
ေရႊနန္းေၾကာ့ရွင္ နရပတိ (ေအဒီ ၁၄၄၂- ၁၄၆၈)
ျဖစ္တယ္။

ေရႊနန္းေၾကာ့ရွင္နရပတိ နန္းတက္တဲ့အခါ
လက္ေအာက္ခံ မင္းငယ္ေတြ လာေရာက္ကန္ေတာ့
သစၥာခံၾကတာကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၈၀၄ (ေအဒီ ၁၄၄၂) ထိုး၊ စစ္ကိုင္းထူပါရံုဘုရား ေက်ာက္စာမွာ ေရးထိုးထားၿပီး
ရခိုင္မင္း နရႏုလည္း လာေရာက္ သစၥာခံကန္ေတာ့ေၾကာင္း ယင္းေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ ၂၀မွ ၂၃ အထိ ေရးထိုးထားပါတယ္။

ဒါကို ေခတ္အကၡရာ အသံထြက္ အဓိပၸါယ္အတိုင္း
ေဖၚျပရရင္ ...
“မစၨ်ိမေဒသအရပ္ႏိႈက္ ေရွ႕ကပုဂံမင္းႀကီးတို႔ စစ္ထိုးေလေစသည့္ သက္ၿမဳန္ခ်င္းကို အစိုးရေသာ ကစၥပတိ အႆပတိ
မည္ေသာ ပန္ေသးမင္းတို႔၏ အမ်ိဳးအႏြယ္ျဖစ္ေသာ
ရခိုင္မင္းသည္ ဖိုးေခါင္ဆယ္ထပ္ကိုက်ဴး၍ (ေက်ာ္၍)
အဖိုးအတိုင္းမသိေသာ ျမရွင္လက္ေကာက္ကို ဦးထက္တင္
၍ ဆက္(သ)ၿပီးေသာ္ ကိုကစသည္ မ်ားသာ ရြာျပည္ ထီးျဖဴ ေျမာက္စည္ အလံုးစံုကို ေဆာင္ႏွင္းလာေသာေၾကာင့္
ေရႊဖုန္းေတာ္စက္၏ အရိပ္ႏိႈက္ ခုိေစ၍ ႏိုင္ငံအတိုင္း
အုပ္ကြပ္ေစ၏”

ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ပံုက
ဧကရာဇ္မင္းေနျပည္ႀကီးမွာ မင္းတစ္ပါး အသစ္တက္ရင္
လက္ေအာက္ခံ နယ္စား ၿမိဳ႕စား မင္းေတြဟာ သူတို႔ကို
ေပးထားတဲ့ အေဆာင္အေယာင္ေတြနဲ႔ လက္ေဆာင္ပ႑ာ
ေတြယူလာၿပီး သစၥာျပဳ ကန္ေတာ့ရပါတယ္။

အဲဒီလိုလာၿပီး သစၥာျပဳေတာ့မွ မင္းဧကရာဇ္က
စားၿမဲတို္င္း စည္းစိမ္အတိုင္း ဆက္လက္ခံစား ေစပါတယ္။

ေျမာက္စည္ ဆိုတာ ဧကရာဇ္မင္းျဖစ္ေစ၊ လက္ေအာက္ခံ
မင္းငယ္ေတြျဖစ္ေစ ေန႔စဥ္ ညီလာခံတက္ ဝင္ေတာ့မယ္
ဆိုရင္ ဝင္စည္ တီးေပးရပါတယ္။
ညီလာခံၿပီးလို႔ ျပန္ထြက္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ ထြက္စည္ တီးေပးရပါတယ္။

အဲဒီေနရာမွာ ဧကရာဇ္မင္းႀကီး စည္ေတာ္အမ်ားဆံုး
ျဖစ္တယ္။

လက္ေအာက္ခံ နယ္စားမင္း၊ ၿမိဳ႕စားမင္းေတြကေတာ့
သူ႔အဆင့္အလိုက္ စည္တစ္လံုးရသူ၊ စည္ႏွစ္လံုး ရသူ
စသျဖင့္ ဧကရာဇ္နန္းေတာ္က သတ္မွတ္ထားတဲ့အတိုင္း
စည္အေရအတြက္ ထားရ တီးရပါတယ္။

ရခိုင္မင္းဟာ
ယခင္ အင္းဝမင္းမ်ားလက္ထက္ သူ႔ကိုခြင့္ျပဳထားတဲ့
ေျမာက္စည္ကိုပါ အင္းဝမွာ ဧကရာဇ္မင္း အသစ္
နန္းတက္တဲ့အခါ ျပန္အပ္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဧကရာဇ္အသစ္က ဆက္လက္ခြင့္ျပဳမွ သူဟာ ရခိုင္နယ္မွာ
မင္းဆက္ျဖစ္ခြင့္ရၿပီး ေျမာက္စည္ ေခၚ စည္ကို ဆက္
အသံုးျပဳခြင့္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလို ခြင့္ျပဳခ်က္ရဖို႔ ပဏၰာဆက္ၿပီး သစၥာေရ က်မ္းက်ိန္ လာေသာက္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

အျခားအျခားေသာ လက္ေအာက္ခံမင္းေတြလည္း
ဒီလိုပါပဲ။

အင္းဝမင္း ေရႊနန္းေၾကာ့ရွင္ နရပတိဟာ ပထမေျမာက္ဦး တည္စ ဒုတိယမင္းကို ဆက္လက္ၿပီး စားၿမဲစည္းစိမ္အတို္င္း ခြင့္ျပဳခဲ့ပါတယ္။

ဒီေက်ာက္စာကို ရခိုင္ဆရာ (ဦး) ခိုင္ျမဝါနဲ႔
ေဒါက္တာေအးခ်မ္း တို႔လည္း လက္ခံေရးသား
ထားၾကပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ေက်ာက္စာပါ ပန္ေသးမင္းတို႔၏
အမ်ိဳးအႏြယ္ျဖစ္ေသာ ရခိုင္မင္းသည္ ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရရယ္၊ ရခိုင္မင္း မင္းခရီေခၚ နရႏု ဟာ ကုလားအမည္ အလီခင္ ဘာေၾကာင့္ယူတာရယ္ ဆိုတာကို ရွင္းလင္းဖို႔ လိုပါတယ္။

ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံုနွင့္ ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္တို႔အရ
မင္းခရီရဲ႕ အစ္ကို မင္းေစာမြန္ဟာ သူထီးနန္း ျပန္ရဖို႔ ကုလားပဆာမင္း (စူလတန္မင္း) ထံ စစ္ေရး အကူအညီ
ေတာင္းခဲ့တဲ့အခါ ကုလားပဆာမင္းထံ ကုလားအမည္ခံၿပီး ဒဂၤါးသြန္းဖို႔ ကတိခံခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ မင္းေစာမြန္ လြန္တဲ့အခါ
သူ႔ညီ မင္းခရီက အစ္ကို ကတိခံခဲ့တာ မခ်ိဳးေဖာက္ခ်င္လို႔ အလီခင္ ဘြဲ႕ကိုပါ ခံယူခဲ့တယ္လို႔ ဆိုေပမယ့္ အဓိက
ကေတာ့ ဘဂၤလား ၁၂နယ္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ရလြယ္ကူေအာင္လို႔ ကုလားအမည္ပါ ယူခဲ့တာျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ အင္းဝေရႊနန္းေၾကာ့ရွင္ နရပတိရဲ႕ ေက်ာက္စာပါ ပန္းေသးမင္းတို႔ အႏြယ္ဆိုတာလည္း မင္းခရီဟာ ကုလားလို႔ ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပဲ ကုလားနယ္ေတြကိုပါ အုပ္ခ်ဳပ္ရတဲ့မင္း လို႔သာ အဓိပၸါယ္ရွိပါတယ္။

မင္းခရီဟာ ႏိုင္ငံေရးအရ ကုလားအမည္ ယူခဲ့ေသာ္လည္း မြတ္ဆလင္ဘာသာဝင္ မဟုတ္ပဲ ေစတီ၊ ပုထိုး၊ သိမ္၊
ေက်ာင္း၊ ဇရပ္ မ်ားစြာ ေဆာက္လုပ္ျခင္း၊ အေဟာင္းမ်ားကို ျပဳျပင္ျခင္း အျပင္ ဗုဒၶသာသနာကို အားေပးတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ မင္းတစ္ပါးသာ ျဖစ္ပါတယ္။
(ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံု၊ ခိုင္ျမဝါ)

ဒါေၾကာင့္ ရခိုင္မင္းအခ်ိဳ႕ဟာ သူတို႔ေခတ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအရ
ကုလားဘြဲ႔ခံယူၾကေပမယ့္ မြတ္ဆလင္မဟုတ္ပဲ ဗုဒၶဘာသာ မင္းမ်ားသာ ျဖစ္ၾကဆိုတာ သူတို႔ေကာင္းမႈ ေစတီ ပုထိုး မ်ားစြာက သက္ေသခံေနၾကပါတယ္။

အင္းဝေခတ္ ၿပီးတဲ့ေနာက္
တပင္ေရႊထီး၊ ဆင္ျဖဴမ်ားရွင္ ဘုရင့္ေနာင္ တို႔လက္ထက္မွာလဲ ရခိုင္ဟာ ေတာင္ငူ၊ ဘုရင့္ေနာင္ရဲ႕ ဟံသာဝတီႏိုင္ငံ
ေတာ္ အတြင္းမွာ ပါဝင္ေၾကာင္း ေဒါက္တာေက်ာ္ဝင္းက သူ႔ရဲ႕ ေတာင္ငူေခတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စာတမ္း
(ေဒါက္တာေက်ာ္ဝင္း တည္းျဖတ္၊ တြင္းသစ္ရာဇဝင္သစ္၊ တည္းျဖတ္သူ နိဒါန္း၊ တည္းျဖတ္ပံုမွာ) ေဖၚျပထားပါတယ္။

ေဒါက္တာေက်ာ္ဝင္းက မင္းတရားေရႊထီးႏွင့္ ဟံသာဝတီ ဆင္ျဖဴမ်ားရွင္ ဘုရင့္ေနာင္ တို႔လက္ထက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ
အက်ယ္အဝန္းကို ေအဒီ ၁၅၉၃ ခုထိုး ေက်ာက္စာ
အေထာက္အထားနဲ႔ ေဖၚျပထားပါတယ္။

ယင္းေက်ာက္စာမွာ ...
ရခိုင္၊ ဘဂၤလားနယ္ စစ္တေကာင္းတို႔သာမက
တမလိတၱတိုင္း အထိ မင္းတရားေရႊထီးနဲ႔ ဘုရင့္ေနာင္တို႔
ပိုင္ဆိုင္ခဲ့ေၾကာင္း၊
တမလိတၱဆိုတာ စစ္တစ္ေကာင္းကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး
ဂဂၤါျမစ္ဝေပၚ တည္ရွိတဲ့ ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ျဖစ္ေၾကာင္း
ေဖၚျပထားပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ မင္းတရားေရႊထီးနဲ႔ ဘုရင့္ေနာင္တို႔ေခတ္မွာလဲ
ရခိုင္ေဒသဟာ သီးျခား မင္းႏိုင္ငံမဟုတ္ပဲ ျမန္မာဧကရာဇ္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း အပါအဝင္သာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုရင့္ေနာင္လြန္ၿပီးေနာက္ ဘုရင့္ေနာင္ရဲ႕ အျခားသား
ေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္တဲ့ ေညာင္းရမ္းမင္းတရားႀကီးက
တစ္ႏိုင္ငံလံုးကို ျပန္စုစည္းၿပီး အင္းဝကေန ျမန္မာအင္ပါယာကို ျပန္ထူေထာင္ပါတယ္။

ယင္း ဒုတိယ အင္းဝေခတ္ (ဝါ) ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာလဲ
ရခိုင္ေဒသဟာ ေညာင္ရမ္းဆက္ အင္းဝ ဧကရာဇ္ႏိုင္ငံ
အတြင္း ပါဝင္ပါတယ္။

ေဒါက္တာသန္းထြန္း တည္းျဖတ္တဲ့
စမၺဴ႕ဒီပ ဥေဆာင္က်မ္း စာမ်က္ႏွာ ၅၅၊ ၅၆ ေညာင္ရမ္းမင္းတရားႀကီး စစ္တမ္းမွာ ယခင္မင္းမ်ားအတိုင္း အစုအငန္း
စစ္တမ္းျဖည့္တင္းရာမွာ ရကၡိတၿမိဳ႕မ်ား ဆိုတာ ပါဝင္လို႔
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာလဲ ေညာင္ရမ္းမင္းရဲ႕ ပိုင္နက္အတြင္း
ပါဝင္ေနပါတယ္။

ျမန္မာမင္းမ်ား အစဥ္အဆက္ ပိုင္နက္ကိုေဖၚျပတဲ့
ယင္း ဇမၺဴ႕ဒီပဥေဆာင္းက်မ္း စာမ်က္ႏွာ ၁၀၄ မွာ
ဓညဝတီနယ္ ဆိုတာ ပါဝင္ၿပီး အေနာက္ကိုလားေသာ္ ကုလားအကၠပတ္ေျမႏွင့္ ေက်ာခိုင္းလို႔ ပါ႐ွိတယ္။

ေညာင္ရမ္းေခတ္ၿပီးေနာက္ အေလာင္းမင္းတရားႀကီး
ဦးေအာင္ေဇယ်ရဲ႕ ကုန္းေဘာင္ေခတ္မွာလဲ ဘိုးေတာ္
ဗဒံုမင္း ရခိုင္ကို စစ္တပ္လႊတ္ၿပီး မသိမ္းမီကတည္းက
ရခိုင္ေဒသဟာ ကုန္းေဘာင္အင္ပါယာအတြင္း
အပါအဝင္ျဖစ္ပါတယ္။

အေထာက္အထားေက်ာက္စာကေတာ့
အေလာင္းမင္းတရားႀကီးရဲ႕ ဒုတိယသားေတာ္ ဆင္ျဖဴရွင္
ေရးထိုးတဲ့ ပုဂံေရႊစည္းခံု ေက်ာက္စာပဲ ျဖစ္တယ္။

ယင္းေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ ၅၆၊ ၅၇ မွာ
အေလာင္းမင္းတရားႀကီးရဲ႕ ကုန္းေဘာင္ဧကရာဇ္ အင္ပါယာကို ေဖၚျပရာမွာ ရခိုင္ကို ေက်ာ္လြန္လို႔ တာမလိတၱိတို္င္းလို႔ ေဖၚျပတာေၾကာင့္ ရခိုင္ဟာ ကုန္းေဘာင္အင္ပါယာအတြင္း ပါဝင္ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။

အထက္ပါ မူလထိုး ေခတ္ၿပိဳင္ ေက်ာက္စာအေထာက္
အထားမ်ားအရ ...
ရခိုင္ဟာ ပ်ဴေခတ္မွသည္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္အထိ
ေခတ္အဆက္ဆက္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ ပါရွိၿပီး
ရခိုင္သားမ်ားဟာ ျမန္မာလူမ်ိဳးသာျဖစ္ၿပီး ျမန္မာနဲ႔မတူတဲ့ သီးျခားလူမ်ိဳး မဟုတ္သလို သီးျခားႏိုင္ငံ တစ္ခုမဟုတ္
ေၾကာင္း ထင္ရွားပါတယ္။
ရခိုင္ေဒသဟာ အစဥ္အဆက္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု သာျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ရခိုင္သားမ်ားဟာ
အစဥ္အဆက္ ကိုယ့္ထီး၊ ကိုယ့္နန္း၊ ကိုယ့္နန္း၊
ကိုယ့္ၾကငွန္းန႔ဲေနလာၾကၿပီး ဘိုးေတာ္ ဗဒံုမင္း
လက္ထက္ေရာက္မွ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ က်ဆံုးၿပီး
ကၽြန္ျဖစ္ရတယ္ဆိုတဲ့ စကားဟာ မမွန္သလို၊
ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ က်ဆံုးတာ
၂၂၃ ႏွစ္ေျမာက္ ရွိၿပီး ဆိုတဲ့စကားဟာလည္း
သမိုင္း အေထာက္အထားမ်ားအရ မွန္ကန္ျခင္းမရွိပါဘူး။

ဒါဆို ဘိုးေတာ္ဗဒံုမင္းဟာ
ရခိုင္ေဒသကို ဘာေၾကာင့္ စစ္တပ္လႊတ္ၿပီး သိမ္းပိုက္
ထိမ္းသိမ္းရသလဲ ဆိုတာကို ရခိုင္ဆရာမ်ား၊ ရခိုင္ရာဇဝင္မ
မ်ားက ေရးသားတဲ့အတိုင္း ဆက္လက္ေဖၚျပပါမယ္။

ေဖ့ဘုတ္မွာ ေရးရတာျဖစ္လို႔
အလြန္ခ်ံဳ႕ေရးတာေတာင္ စာရွည္လွပါၿပီ။

ဒါေၾကာင့္ က်မ္းကိုးမ်ား၊ ေက်ာက္စာအညႊန္းမ်ား၊
ေက်ာက္စာမ်ားကို အလြယ္တကူ ၾကည့္ရႈလို႔ရေစရန္
ဓာတ္ပံုမ်ားႏွင့္ ေဖၚျပထားပါတယ္။
ဓာတ္ပံုမ်ားကို ဖြင့္ၾကည့္ၾကပါ။

ဘိုးေတာ္ဗဒံုမင္း ရခိုင္ေဒသကို ဘာလို႔တိုက္ရသလဲဆိုတဲ့ သမိုင္းအမွန္ကို ဆက္လက္တင္ျပပါဦးမယ္။
ဆက္ရန္

#စ်ာန္သစ္ေအာင္
________________

ရခိုင္သမိုင္းအမွန္ (၂)
°°°°°°°°°°°°°°°°°°
ဘိုးေတာ္ဘုရားႀကီး ဗဒံုမင္း (ေအဒီ ၁၇၈၂ - ၁၈၁၉)
ရခိုင္ေဒသကို ဘာလို႔တိုက္ရသလဲ ????

ဘိုးေတာ္ဘုရားႀကီး ဗဒံုမင္းဟာ
သားေတာ္ အိမ္ေရွ႕ ဥပရာဇာကို ဦးေဆာင္ေစၿပီး
ရခိုင္ေဒသသို႔ ဘာေၾကာင့္ တပ္ေတာ္လႊတ္သလဲဆိုတာ
ရွင္းလင္း ျမင္သာစြာသိဖို႔ အဲဒီကာလ ရခိုင္ေဒသရဲ႕
ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနကို သိဖို႔ လုိအပ္ပါတယ္။

ဘိုးေတာ္ဗဒံုမင္း နန္းမတက္မီ သူ႔ရဲ႕ အစ္ကိုျဖစ္တဲ့ ေျမဒူးမင္း ေခၚ ဆင္ျဖဴရွင္မင္းတရားႀကီး (ေအဒီ ၁၇၆၃ - ၁၇၇၆)
နတ္ရြာစံဖို႔ တစ္ႏွစ္အလို ေအဒီ ၁၇၇၅ က စၿပီး ရခိုင္ေဒသရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနကို ၾကည့္ရေအာင္။

ယင္း ေအဒီ ၁၇၇၅ ဆိုတာ ဘိုးေတာ္ ဗဒံုမင္း နန္းမတက္မီ ၇ ႏွစ္အလို ယင္းကာလ ကတည္းက ရခိုင္ေဒသဟာ
ႏိုင္ငံေရး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တည္ၿငိမ္မႈ မရွိေတာ့ဘဲ
သူတစ္လူ ငါတစ္မင္းျဖစ္ကာ ေဒသတြင္း နန္းလုစစ္ပြဲမ်ား
ျဖစ္ပြားၿပီး ရခိုင္သား ျပည္သူအမ်ားစု ဒုကၡႀကီးက်ခ်ိန္
ျဖစ္တယ္။

ေအဒီ ၁၇၇၅ ေဖေဖၚဝါရီမွာ ေအဒီ ၁၇၇၃ ကတည္းက
ပုန္ကန္တဲ့ ရမ္းၿဗဲကၽြန္းႏွင့္ မာန္ေအာင္ကၽြန္းတို႔ ေျမာက္ဦး
နန္းေတာ္က တိုက္တာ မႏိုင္ဘူး။

မာန္ေအာင္သား ရမ္းၿဗဲသား တို႔သာ ႏိုင္တယ္။
(ေဒါက္တာေအးခ်မ္း၊ ရခိုင္သမိုင္းမိတ္ဆက္ ႏွာ ၁၃၁)

ေအဒီ ၁၇၇၅ ေမလ ၅ စံေရႊေပၚ ဆိုတဲ့ ရခိုင္သားကပဲ
ေျမာက္ဦး ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးကို မီးနဲ႔တိုက္ႏိုင္တဲ့အထိ
ေသာင္းက်န္းတယ္။

ရခိုင္သားခ်င္း ပုန္ကန္ မီးရိႈ႕လို႔ ျပာက်သြားတဲ့ ေျမာက္ဦး
နန္းေတာ္ကို ေအဒီ ၁၇၇၅ ေမ ၈ ရက္ေန႔မွာ
ျပန္ေဆာက္ရတယ္။

ပုန္ကန္ မီးရိႈ႔သူေတြကို ဖမ္းမိၿပီး သတ္တယ္။
(ေဒါက္တာေအးခ်မ္း၊ ရခိုင္သမိုင္းမိတ္ဆက္ ႏွာ ၁၃၁၊ ၁၃၂)

ေအဒီ ၁၇၇၅ စက္တင္ဘာလမွ
စစ္ေတြကၽြန္းက ကုလားေတြ ပုန္ကန္ၿပီး ေျမာက္ဦး
နန္းေတာ္အထိ ဝင္တိုက္တယ္။
အေျခအေနက ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ဆိုးတုန္းဆိုေတာ့
ေျမာက္ဦးနန္းေတာ္မွာ သက္ေတာ္ေစာင့္ သူရဲသူခက္
ေတာင္မရွိလို႔ ဘုရင္က ကိုယ္လုပ္ေမာင္းမေတြကို
ခုခံတိုက္ခိုက္ခိုင္းရတယ္။

ဆရာေတာ္ ဝိနည္းဓိုရ္က ဗဟုစရ ရဟန္းေတြကို လႊတ္ၿပီး ကုလားေတြကို တိုက္ခိုင္းရတဲ့ အျဖစ္အထိ အေျခအေန
ဆိုးရြားတယ္။

ရဟန္းေတြ တိုက္လို႔ ႏိုင္လို႔ ကုလားေတြ စစ္တေကာင္း
ဘက္ကို ထြက္ေျပးတယ္။
(ေဒါက္တာေအးခ်မ္း၊ ရခိုင္သမိုင္းမိတ္ဆက္၊ ႏွာ ၁၃၂)

ၾကည့္ပါ။
ေအဒီ ၁၇၇၅ တစ္ႏွစ္ထဲမွာကို ေဒသတြင္း ပုန္ကန္
ဆူပူမႈေတြ မ်ားလြန္းလုိ႔ နန္းေတာ္မီးေလာင္တဲ့အထိ၊
ဘုန္းႀကီးေတြပါ စစ္ဝင္တိုက္ရတဲ့အထိ ရခုိင္နိုင္ငံေရးဟာ
ရႈပ္ေထြး ဆူပူခဲ့တယ္။

ျပည္မ ဗဟိုနန္းေတာ္က ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနကို ၾကည့္ရင္ ေအဒီ ၁၇၇၆မွာ ယိုးဒယားႏိုင္၊ တရုတ္ (မန္ခ်ဴး)ႏိုင္ ဆင္ျဖဴရွင္မင္းတရားႀကီး နတ္ရြာစံၿပီး သူ႔သားေတာ္ စဥ့္ကူးမင္း
(ေအဒီ ၁၇၇၆ - ၁၇၈၂) နန္းတက္ၿပီး ေအဒီ ၁၇၈၂ ေဖေဖၚဝါရီ ၅ ရက္ေန႔မွာ ေဖာင္းကားစား ေမာင္ေမာင္ နန္းလုေပ
မယ့္ ၇ရက္သာ နန္းစံရတယ္။

အဲဒီေနာက္ ေအဒီ ၁၇၈၂ ေဖေဖၚဝါရီမွာ၁၁ မွာ
ေဖာင္းကားစား ေမာင္ေမာင္၊
ေဖေဖၚဝါရီ ၁၄မွာ စဥ့္ကူးမင္းကို ထံုးစံအတိုင္း စီရင္ၿပီး ဘိုးေတာ္ ဗဒံုမင္း နန္းတက္လာတာ ျဖစ္တယ္။

ရခိုင္ေဒသမွာလဲ ဆင္ျဖဴရွင္ နတ္ရြာစံတဲ့
ေအဒီ ၁၇၇၆ ကေန ဘိုးေတာ္ နန္းတက္တဲ့ ေအဒီ ၁၇၈၂ အထိ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနဟာ ပိုမိုေကာင္းမြန္မလာဘဲ
ပိုမို ရႈပ္ေထြး ဆူပူေသာင္းက်န္းမႈမ်ားသာ ျပည့္ႏွက္ေန
တယ္။
(အက်ယ္ကို ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံု၊ ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္၊
ေဒါက္တာေအးခ်မ္း ရခိုင္သမိုင္းမိတ္ဆက္ တို႔တြင္ ရႈ)

ျပည္မ ဗဟိုနန္းေတာ္မွာ ဆင္ျဖဴရွင္နတ္ရြာစံတဲ့
ေအဒီ ၁၇၇၆ ေနာက္ သားေတာ္ စဥ့္ကူးမင္းလက္ထက္
ေအဒီ ၁၇၇၇ မွာ ရခိုင္ေဒသ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနဟာ
အဆိုးဆံုး ျဖစ္ခဲ့တယ္။

ယင္း ခရစ္ႏွစ္ ေအဒီ ၁၇၇၇ မွာ နန္းက်တဲ့ စႏၵသုမန
ေခၚ စႏၵသုမနရာဇာ အေၾကာင္းကိို ဓညဝတီ အေရးေတာ္ပံုမွာ ေဖၚျပထားတာကို ၾကည့္ပါ။

စႏၵသုမနမင္းဟာ ရခိုင္မင္းရိုးမဟုတ္ပဲ သူ႔ေရွ႕က
အဘယမဟာရာဇာကို ပုန္ကန္နန္းလုၿပီး တက္လာတဲ့
သက္လူမ်ိဳး ဓားပိုင္ႀကီး ငေသာက္ၾကယ္ ျဖစ္တယ္။

ထို သုနမမင္းသည္ မင္းၾကမ္း၊ မင္းယုတ္၊ အက်င့္မေကာင္း
၊ အမ်ိဳးမေစာင့္၊ ပညာရွိကို မသံုး၊ ေရွးပညာရွိ  မွဴးေကာင္း
မတ္ေကာင္းတို႔ကို ႏွိပ္စက္ညွင္းပန္း၊ သတ္ျဖတ္
တာေၾကာင့္ ထြက္ေျပးၾကရတယ္။

ေရွးမင္းတို႔ ဖြဲ႔ခဲ့တဲ့ သူရဲအစို႔အငန္း ကိုယ္ရံေတာ္တို႔ကိုလည္း အစို႔ဖ်က္ၿပီး အသည္သား ျဖစ္ေစတယ္။

အဲဒီလို တရားလြန္ျပဳလုပ္တာေၾကာင့္ ေအဒီ ၁၇၇၇ မွာ
အမတ္ပိုးေရႊက ပုန္ကန္ၿပီး စႏၵဝိမလမင္း ဘြဲ႔အမည္ခံကာ
နန္းတက္လာတာ ျဖစ္တယ္။
(ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံု၊ ႏွာ ၉၃၊ ၉၅၊ ရာျပည့္ထုတ္)

ယင္းမင္းဟာ ပုန္ကန္မႈေတြကို စစ္တိုက္ရင္ ျပည္သူအမ်ား ေသေၾကၾကမွာ စိုးတာေၾကာင့္ နန္းတက္ၿပီး ရက္ေလးဆယ္ အၾကာမွာ ရဟန္းျပဳသြားတယ္။

ပုန္ကန္သူေတြထဲက
ေတာင္စဥ္သား ပဆိန္သည္ ေအာင္စံုဟာ အလြယ္တကူပဲ နန္းတက္ၿပီး ဓမၼရာဇ္ရာဇာ (စႏၵတိႆရာဇာ)
(ေအဒီ ၁၇၇၇ - ၁၇၈၂ ) ဘြဲ႔ခံယူတယ္။

ယင္း ဓမၼရာဇ္ရာဇာ (ခ) စႏၵတိႆရာဇာ ဟာ ေအဒီ ၁၇၈၂ မွာ ေသလြန္ၿပီးေနာက္ သူ႔ တူမရဲ႕ ခင္ပြန္းဟာ မဟာသမၼတရာဇာ အမည္နဲ႔ နန္းတက္တယ္။
ေျမာက္ဦးရဲ႕ ေနာက္ဆံုးမင္း မဟာသမၼတမင္းဆိုတာ
သူပဲ ျဖစ္တယ္။

အဲဒီကတည္းက ရခိုင္မင္းရိုး ျပဳတ္ခဲ့ၿပီးျဖစ္တယ္။
ဓညဝတီ အေရးေတာ္ပံု ႏွာ ၉၇ မွာ ေအာင္စံုဟာ မင္းရိုး၊ မွဴးမတ္ရိုး မဟုတ္ဘဲ ပက္က်ိကိုစားသည့္ ကမ္းယံဘလဲမ်ိဳးလို႔ ေဖၚျပထားပါတယ္။

ေျမာက္ဦးရဲ႕ ေနာက္ဆံုးမင္း ႏွစ္ပါး ျဖစ္တဲ့
သူတို႔ လက္ထက္မွာ ျပည္သူအေပါင္းတို႔ မီးကဲ့သို႔ပူၾကၿပီး
ေသာင္းက်န္းတိုက္ခိုက္ လုယက္ ဖ်က္ဆီး သူတစ္လူ
ငါတစ္မင္း ဆူပူၾကတယ္။

ငၾကည့္ေထာင့္ အရပ္မွာ
ဓားမႏိုင္ ဆိုသူ ၊ ရိုးကၽြန္းမွာ ကုလား ငေရႊစာ၊ ပိန္းနဲေခ်ာင္းမွာ ေကာင္းညႊန္႔ရန္တိုင္၊ ၾကပ္စင္ကၽြန္းမွာ ငသံေတြ၊ ဒန္လြဲ အရပ္မွာ ေက်ာ္ေထြ၊ မာန္ေအာင္ကၽြန္းမွာ သတိုးျဖဴ စသျဖင့္ အခ်င္းခ်င္း မညီညြတ္ကြဲၿပီး ေသာင္းက်န္ ပုန္ကန္ လုယက္ တိုက္ခိုက္ၾကတယ္။ (ဓညဝတီ၊ ႏွာ ၉၈)

ရခိုင္ျပည္မွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ အားနည္းၿပီး
ျကည္းေၾကာင္း ေရေၾကာင္း သြားလာသူတို႔ အခ်င္းခ်င္း
ႏိုင္ထက္စီးကဲ ျပဳၿပီး ေရႊေငြဥစၥာ တို႔ကို လုယူၾကတယ္။
တစ္ရြာႏွင့္တစ္ရြာ ဓားျပတိုက္ၾကတယ္။
ဥစၥာေရႊေငြ၊ ေဆြမ်ိဳးအင္အားေကာင္းသူမ်ားက ျပည္သူမ်ားကို ႏွိပ္စက္ၾကတယ္။
က်ား၊ မိေခ်ာင္း၊ တိရိစာၦန္တို႔လည္း ရဲ ၾကၿပီး ျပည္သူတို႔
ဒုကၡေရာက္ၾကတယ္။
(ေဒါက္တာေအးခ်မ္း၊ ရခိုင္သမိုင္း မိတ္ဆက္ ႏွာ ၁၄၂၊
ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္)

ဒီေနရာမွာ ရခိုင္ရာဇဝင္ေတြ အပါအဝင္
ျမန္မာရာဇဝင္က်မ္းမ်ားမွာ မပါတဲ့ အခ်က္ကို
ဆရာႀကီး ဦးလွထြန္းျဖဴ တည္းျဖတ္တဲ့ မစၨ်ိမေဒသ
အေရးေတာ္ပံုက်မ္းမွာ ေဖၚျပထားပါတယ္။

မၾကာေသးမီက ကြယ္လြန္သြားတဲ့ ဆရာႀကီးဦးလွထြန္းျဖဴဆိုတာ ရခိုင္သား စစ္စစ္ၿပီး ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ သမိုင္းဌာနမွာ တြဲဘက္ပါေမာကၡ (၂၀၀၄)၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသန
ေမဂ်ာ ပါေမာကၡ၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ (၂၀၀၈) အျဖစ္
တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့ ဆရာႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။

ယင္း မစၨ်ိမေဒသအေရးေတာ္ပံုက်မ္း ဌာ ခ်ပ္မွာ
(ႏိုင္ငံေရး အေျခအေန အလြန္ဆိုးရြားၿပီး ျပည္သူမ်ား
ဒုကၡေရာက္ၾကတာမို႔) ရခိုင္အမတ္ႀကီး တစ္ဦးျဖစ္တဲ့
ဓားပိုင္ႀကီး ငသံေတြႏွင့္ မိတ္ေဆြမ်ားက ဘိုးေတာ္ဘုရားထံ စစ္ပန္ (စစ္ေရးအကူအညီ ေတာင္းခံ) ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ပါ
တယ္။

ဘာလုိ႔ စစ္ပန္ (စစ္တပ္လႊတ္၍ သိမ္းယူရန္ ပန္ၾကား)
ရသလဲဆိုတာ သံုးသပ္ရရင္ ...
ရခိုင္ျပည္နယ္ အေျခအေနဟာ အထက္ေဖၚျပပါအတိုင္း အဆိုးဝါးဆိုး ျဖစ္ေနရံုတင္မက ဘဂၤလား ကုလားတို႔
အႏၱရာယ္လည္း ရွိေနပါေသးတယ္။

ဘဂၤလားနယ္ကို မြတ္စလင္ ကုလားတို႔ သိမ္းၿပီးတဲ့ေနာက္
မွာ ေရွးယခင္ ဝဂၤတိုင္းေခတ္၊ ပါလေခတ္ တင္မက သူတို႔
မသိမ္းမီ ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ဗုဒၶသာသနိက ဆိုင္ရာေတြကို
ဖ်က္ဆီး၊ ငဇင္ကာကဲ့သို႔ ေခါင္းေလာင္း ဘုရားဆင္းတုမ်ားကိုပါ အရည္ႀကိဳၿပီး အေျမာက္သြန္း ေနပါၿပီ။

ရခိုင္ကိုသာ ဘဂၤလားမွ မြတ္စလင္ကုလားေတြ
သိမ္းလိုက္ရင္ ရခိုင္သားတို႔ အေျခအေနတင္မက
ဗုဒၶသာသနာပါ အဆိုးဆံုး ဖ်က္ဆီးခံရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

စကားပမာ ဆိုရရင္
ဘဂၤလားထဲက ေခါင္းေလာင္း၊ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေတြ
ေတာင္ အရည္ႀကိဳခံရတာ ဘိုးေတာ္ဘုရားသာ အခ်ိန္မီ
ရခိုင္ကို မေရာက္ပဲ ဘဂၤလားကုလားသာ လက္ဦးခဲ့ရင္ မဟာမုနိႀကီးပါ ကုလားက အရည္ႀကိဳ အေျမာက္သြန္း
ပစ္မယ့္ အေျခအေနပါ။

ဒါေၾကာင့္ ဘိုးေတာ္ဘုရားရဲ႕ အိမ္ေရွ႕ဥပရာဇာရဲ႕ တပ္ဟာ
ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕ေဟာင္းမွာ တပ္တည္ တပ္စြဲေနတဲ့ အခ်ိန္ ရခုိင္ျပည္သူအမ်ားဟာ တိုင္းကားျပည္ရြာ စည္ပင္သာယာ
ေအာင္ ျပဳလုပ္မယ့္ မင္းေကာင္းမင္းမြန္ ေရာက္လာၿပီ
ဆိုၿပီး အလြန္ဝမ္းသာ ရႊင္လန္းကာ ကခုန္ေပ်ာ္ပါး
ေအာင္ေသေအာင္သား စားေသာက္ၾကတယ္လို႔
ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္နဲ႔ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းရဲဲ႕ ရခိုင္သမိုင္းမိတ္
ဆက္ (ႏွာ ၁၄၇) တို႔မွာ ေဖၚျပၾကပါတယ္။

ဒါကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္
ရခိုင္ျပည္သူအမ်ားစုဟာ လက္ရွိရခိုင္မင္းကို စိတ္ပ်က္ေန
ၾကၿပီး ျပည္မက တပ္မ်ားကို ဝမ္းသာအားရ ႀကိဳဆိုခဲ့ၾက
ေၾကာင္း ေပၚလြင္ေနပါတယ္။
ရခိုင္ျပည္သူေတြကိုယ္တိုင္က လိုလားတယ္ဆိုတာ
ထင္ရွားေနပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္
“သာသနာ့ ဒါယကာ ေလာင္းလ်ာမွန္ေသာ တရားမင္းျမတ္ (ဘိုးေတာ္ ဗဒံုမင္း) သည္ ေဝေနယ် သတၱဝါ အေပါင္းတို႔အား သနားကရုဏာ ေမတၱာေတာ္သက္ျခင္း၊ ဂရုဓမၼျဖင့္ (တရားသျဖင့္ ကူညီေစာင့္ေရွာက္ လိုသျဖင့္) သိမ္းပိုက္
မစေတာ္မူလို၍ အေလာင္းမင္း အိမ္ေရွ႕နန္းလ်ာ
သားေတာ္အႀကီးကို အုပ္ခ်ဳပ္ ေစလ်က္ . . .၊ . . . ၊
သကၠရာဇ္ တစ္ေထာင့္တစ္ရာ ေလးဆယ္ေျခာက္ခု
(ေအဒီ ၁၇၈၄)တြင္ ရကၡပူရတိုင္း၊ ဓညဝတီ အမည္ရွိေသာ ေျမာက္ဦးေရႊျပည္ေတာ္ႀကီးကို သိ္မ္းပိုက္ေတာ္မူသည္” 
လို႔ ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံု ႏွာ ၉၈မွာ ေဖၚျပထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအပိုင္းကို နိဂံုးခ်ဳပ္ရရင္ ရခိုင္ေဒသရဲ႕ မတည္ၿငိမ္မႈ၊
သူတလူငါတမင္း ဆူပူေသာင္းက်န္းမႈမ်ား၊ ႀကီးႏိုင္ငယ္ညွင္း ျပႆနာမ်ား၊ ျပည္သူမ်ား ဆင္းရဲဒုကၡႀကီးမားမႈမ်ား၊ ျပည္ပ ဘဂၤလားကုလားတို႔ရဲ႕ အႏၱရာယ္တို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္သား
အမတ္ႀကီးႏွင့္ အဖြဲ႔ လာေရာက္စစ္ပန္မႈေၾကာင့္ ရခိုင္ေဒသကို ဘိုးေတာ္ဘုရားဟာ စစ္တပ္လႊတ္သိမ္းပိုက္ၿပီး
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ စီးပြားေရး၊ ျပည္သူမ်ား တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးတို႔ကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဒသစြဲ လူမ်ိဳးေရး အစြန္းေရာက္မ်ား၊ ခြဲထြက္ေရးသမားမ်ား ဝါဒျဖန္႔သလို မတရားအႏိုင္က်င့္ သိမ္းပိုက္တာ
မဟုတ္ပါေလ။

မိမိပိုက္နက္အတြင္းမွ ေဒသတစ္ခု ထိုေခတ္အခါက
စနစ္အတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္မႈ စီမံခန္႔ခြဲျခင္း တစ္ရပ္သာ
ျဖစ္ပါေၾကာင္း။

#စ်ာန္သစ္ေအာင္

က်မ္းကိုး။ ။
ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံု - ကဝိသာရာဘိ သိရီပ၀ရ အဂၢမဟာ ဓမၼရာဇာဓိ ရာဇာဂုရု ရခိုင္ဆရာေတာ္၊ (ျမန္မာမင္းမ်ား အေရးေတာ္ပံု၊ အေရးေတာ္ပံု (၆) ေစာင္တြဲ)
ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္ - အရွင္စႏၵမာလာလကၤာရ (ပ၊ဒု ေပါင္းခ်ဳပ္)
မစၨ်ိမေဒသ အေရးေတာ္ပံုက်မ္း - တည္းျဖတ္၊ (ဦး) လွထြန္းျဖဴ၊
(သမိုင္းတြဲဘက္ပါေမာကၡ (၂၀၀၄)၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ပါေမာကၡ (၂၀၀၈)၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ (ၿငိမ္း))၊ ၁၉၉၂ မဟာဝိဇၨာက်မ္း
ရခိုင္သမိုင္း မိတ္ဆက္ - ေဒါက္တာေအးခ်မ္း (ရကၡဝံသ ရကၡိတ)

စာၾကြင္း။ ။ ေအာက္သားေတြ လိုရာဆြဲေရးေနတယ္ ေျပာမွာစိုးလို႔ ရခိုင္ရာဇဝင္၊ ရခိုင္ဆရာေတြ ေရးတဲ့ က်မ္းမ်ားမွသာ ထုတ္ႏႈတ္ေဖၚျပလိုက္ပါတယ္။
https://www.facebook.com/1382829653/posts/10213066635085531/

Comments

Popular posts from this blog

ရခိုင်သမိုင်း

အဘိဓမ္မာ ၇-ကျမ်းနှင့် သင်္ဂြီုဟ် ၉-ပိုင်း

စာရင်းကိုင်ပညာနှင့်သက်ဆိုင်သော အင်္ဂလိပ်-မြန်မာ ဝေါဟာရများ