SIF
Vol.(3) No.(17), April (4-10) ဗုဒၶဟူးေန႔ထုတ္ The Speaker News Journal တြင္ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခံရေသာ ကြၽန္ေတာ္၏ကိုယ္တိုင္ေရး ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္။ဂ်ာနယ္တြင္ သတၱိ႐ွိ႐ွိ ထည့္သြင္းေပးပါေသာ Speaker journal အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ အြန္လိုင္းဝဏၰ အားေက်းဇူးအထူးတင္႐ွိပါေၾကာင္းႏွင့္ ပံုပို႔ေပးပါေသာ ဆရာ ကိုကိုလင္း(အေမ့အိမ္)အားအထူးေက်းဇူးတင္႐ွိပါေၾကာင္း။
-------------------------------------------------------------
ထိိန္းညိွေပးရမည့္ ေက်ာင္းဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈရန္ပံုေငြ(SIF) ေထာက္ပံ႕မႈ ကြာဟခ်က္
ဦးေအာင္ကိုကို(M.Ed.)
လြန္ခဲ့ေသာဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာကမူလတန္း၊အလယ္တန္း၊အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ေက်ာင္းအုပ္ျကီးမ်ားသည္အလြန္အေရးပါၿပီးဂုဏ္သတင္းေက်ာ္ေစာၾကသည္။ေက်ာင္းဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္သူတို႕ကိုယ္တိုင္ဦးေဆာင္၍ရပ္ထဲရြာထဲသို႔လွည့္လည္အလႉခံျခင္း၊လမ္းသြားလမ္းလာမ်ားကိုအလႉခံျခင္း၊႐ြာဘုရားပြဲလာသည့္ဧည့္ပရိသတ္မ်ားကိုအလွဴခံျခင္းစသည့္နည္းလမ္းေပါင္းစံုျပဳလုပ္၍ေက်ာင္းအုတ္တံတိုင္း၊စာသင္ေဆာင္၊အိမ္သာမ်ားကိုရပ္ရြာလူထုႏွင့္ပူးေပါင္း၍ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ပင္ပန္းဆင္းရဲစြာလုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္။ကိုယ္ထူကိုယ္ထစနစ္ျဖစ္သျဖင့္ေက်ာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍မည္သည့္စစ္ေဆးေရးမွလည္းမဝင္ခဲ့ပါ။ရပ္ရြာကလည္းေက်ာင္းအုပ္ႀကီး၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္သာအတည္ျဖစ္သည္။မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကမွေစာဒကမတက္ခဲ့ၾကပါ။ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကလည္းရပ္ရြာလူထု၏ယံုၾကည္ကိုးစားမူကိုတန္ဖိုးထားေလးစားၿပီးေက်ာင္းဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္စြမ္းစြမ္းတမံပါဝင္ေဆာင္ရြက္ၾကခဲ့ၾကသည္။ရပ္ရြာလူထုပူးေပါင္းပါဝင္မႈႏွင့္အတူစာသင္ေက်ာင္းမ်ားေတာ္ေတာ္ေလးတိုးတက္ေျပာင္းလဲခဲ့ပါသည္။ေက်ာင္းအုပ္ခ်ပ္ေရးပိုင္းတြင္လည္းေက်ာင္းအုပ္ႀကီးသည္ေက်ာင္းတြင္းဆရာဆရာမမ်ား၏ခ်စ္ေၾကာက္႐ိုေသမႈကိုခံၾကရၿပီးလက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား၏အေကာင္း၊အဆိုးအေၾကာင္းအက်ိးကိုဆံုးမပဲ့ျပင္ေပးႏိုင္ၾကသည့္ပဲ့ကိုင္႐ွင္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားအျဖစ္ဝံ့ဝံ့ထည္ထည္ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။
ေက်ာင္းဖြံ႔ၿဖိဳးဖို႔ေထာက္ပံ႕စို႔
ယေန႔ေခတ္တြင္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားသည္ေက်ာင္းမ်ားတိုးတက္ေစရန္ယခင္တုန္းကလိုေစတနာ႐ွင္မ်ား၊အလႉ႐ွင္မ်ားကိုမ်က္ႏွာငယ္စြာေတာင္းဆိုေနျခင္းမျပဳလုပ္ရေတာ့ပဲႏိုင္ငံေတာ္ကေက်ာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္တစ္ဖက္တစ္လမ္းမွကူညီပံ႔ပိုးသည့္အေနျဖင့္၂၀၁၀မွ၂၀၁၄ထိအေသးသံုးေငြမ်ားကိုသင့္ေတာ္သလိုေက်ာင္းမ်ားကိုခြဲေဝေပးခဲ့ပါသည္။၂၀၁၄—၂၀၁၅ခုႏွစ္မွစတင္ၿပီးႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၊ကမာ႓ဘဏ္ႏွင့္အျခားႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းမ်ားပူေပါင္း၍ေက်ာင္းမ်ားဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္အလို႔ငွါေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကး(SG)ယခုအေခၚေက်ာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈရန္ပံုေငြ(SIF)မ်ားအားေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူဦးေရအလိုက္ေက်ာင္းမ်ားကိုစတင္ထုတ္ေပးခဲ့ပါသည္။ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကး အစီအစဥ္ဆိုသည္မွာ ကမၻာ့ဘဏ္မွ (အတိုးမဲ့) ေခ်းေငြ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၈၀၊ AusAIDMultiDonorTrustFund(MDTF)မွအေမရိကန္ေဒၚလာသန္း၂၀၊စုစုေပါင္းေဒၚလာသန္း၁၀၀ျဖင့္အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားကိုေငြေၾကးေထာက္ပံ့ေပးသည့္အစီအစဥ္ျဖစ္ပါသည္။၂၀၁၄—၁၅ပညာသင္ႏွစ္မွစ၍ ၂၀၁၇—၂၀၁၈ထိ(၄)ႏွစ္ေထာက္ပံ့ေပးမည့္အစီအစဥ္ျဖစ္သည္။ပညာေရးတိုးတက္ေျပာင္းလဲလာမည္ဆိုရင္ကမၻာ့ဘဏ္ကအေႂကြးေလ်ွာ္ေပးမည္ဟုထုတ္ျပန္ထားပါသည္။ေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူအေရအတြက္ေပၚမူတည္၍ ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးကိုခြဲေဝရရိွပါသည္။တစ္ႀကိမ္တည္းအကုန္မေပးပဲ(၂)ႀကိမ္ခြဲ၍တစ္ဝက္စီခြဲေဝေပးပါသည္။
ေက်ာင္းအမ်ိးအစားအလိုက္ခြဲေဝရ႐ွိပံု
မူလတန္း၊မူလြန္၊အ.လ.က(ခြဲ)ႏွင့္အလယ္တန္းေက်ာင္းမ်ားသည္ေအာက္ပါအတိုင္းခြဲေဝရရိွပါသည္။ေက်ာင္းသား ၅၀ေအာက္=၄သိန္း၊ေက်ာင္းသား၅၁—၁၀၀=၈သိန္း၊ေက်ာင္းသား၁၀၁—၂၀၀=၁၀သိန္း၊ေက်ာင္းသား၂၀၁— ၃၀၀=၁၂သိန္း၊ေက်ာင္းသား၃၀၁—၄၀၀=၁၄သိန္း၊ေက်ာင္းသား၄၀၁—၅၀၀=၁၆သိန္း၊ေက်ာင္းသား၅၀၁— ၇၀၀=၁၈သိန္း၊ေက်ာင္းသား၇၀၁—၉၀၀=၂၂သိန္း၊ေက်ာင္းသား၉၀၁—၁၁၀၀=၂၆သိန္း၊ေက်ာင္းသား၁၁၀၁—၁၅၀၀=၃၀သိန္း၊ေက်ာင္းသား၁၅၀၁—၂၀၀၀=၃၄သိန္း၊ေက်ာင္းသား၂၀၀၁—၂၅၀၀=၃၈သိန္း၊ေက်ာင္းသား၂၅၀၁မွအထက္=၄၂သိန္းခြဲေဝရ႐ွိပါသည္။အထက(ခြဲ)ႏွင့္အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားကိုေတာ့ေအာက္ပါအတိုင္းတြက္ခ်က္ ထုတ္ယူရရိွပါသည္။(ေက်ာင္းသားဦးေရ × ၅ ေထာင္) + ၅ သိန္း ျဖစ္ပါသည္။ဥပမာ—ေက်ာင္းသား ၅၀၀ ရိွပါက (၅၀၀×၅၀၀၀)+၅၀၀၀၀၀= သိန္း ၃၀ ျဖစ္ပါသည္။စက္တင္ဘာလေက်ာင္းသားဦးေရျဖင့္တြက္ခ်က္ ရပါသည္။ေဖာ္ျပပါေငြပမာဏမ်ားသည္တစ္ႏွစ္စာျဖစ္သည္။တစ္ႏွစ္ကိုႏွစ္ႀကိမ္ခြဲ၍တစ္ဝက္စီခ်ထားေပးပါသည္။
ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေကာ္မတီ
ေက်ာင္းအုပ္က ဥကၠဌ ျဖစ္ပါသည္။ က်န္အဖြဲ႔ဝင္မ်ားကေတာ့ရပ္/ေက်း ဥကၠဌ (၁) ဦး၊ေက်ာင္းအက်ိဳးေတာ္ေဆာင္ (၂)ဦး၊မိဘဆရာအသင္းမွ(၂)ဦး၊တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္(သို႔)အရပ္ဖက္လူမႈအဖြဲ႔အစည္းNGO(၁)ဦး၊အတြင္းေရးမႉး(၁)ဦး၊မူလတန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ဆရာ/မကိုယ္စားလွယ္(၁)ဦး၊အလယ္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ဆရာ/ဆရာမကိုယ္စားလွယ္(၅)ဦး၊အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ဆရာ/ဆရာမကိုယ္စားလွယ္(၇)ဦးတို႔ျဖစ္ပါသည္။(NGOဟုဆိုေသာ္လည္းမီးသတ္၊မိခင္ႏွင့္ကေလးေစာင့္ေ႐ွာက္ေရးကဲ့သို႔အစိုးရႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားလည္းပါဝင္ပါသည္။)ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမႉးရံုးမွထုတ္ယူပါမည္။ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေကာ္မတီကတာဝန္ယူသံုးစြဲပါမည္။ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေကာ္မတီတြင္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကဥကၠဌျဖစ္သျဖင့္ေက်ာင္းအုပ္တြင္သာအဓိကတာဝန္အရိွဆံုးျဖစ္သည္။ဆိုလိုသည္မွာေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကေငြကိုင္သံုးစြဲသူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ျပႆသနာအ႐ႈပ္အ႐ွင္းေပၚေပါက္ပါကလည္းေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကသာတာဝန္ခံရပါမည္။ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေကာ္မတီမွလြဲ၍မည္သည့္အရပ္ဖက္၊အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းမွတာဝန္ယူထိန္းသိမ္းျခင္းမျပဳရပါ။
ေခါင္းစဥ္အလိုက္သံုးစြဲပံု
ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားကိုယခုအခါတြင္ေခါင္းစဥ္(၁၃)ခုခြဲ၍အသံုးျပဳရပါမည္။ယခုေခါင္းစဥ္(၁၃)ခုႏွင့္အက်ံဳးမဝင္ေသာေနရာမ်ားတြင္သံုးစြဲခြင့္မရိွ။ယခုေခါင္းစဥ္(၁၃)ခုအတြင္းကသံုးစြဲရာတြင္လည္းသံုးစြဲသမ်ွကိုေကာ္မတီဝင္မ်ားအားအသိေပး႐ွင္းလင္းတင္ျပရပါသည္။ပြင့္လင္းျမင္သာမႈအားနည္းရင္အတိုင္ခံရမည္။သေဘာထားမတိုက္ဆိုင္သည့္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကိုမဲခြဲဆံုးျဖတ္ႏိုင္သည္။ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး၏သေဘာဆနၵတစ္ခုတည္းမရပါ။ေကာ္မတီဆံုးျဖတ္ခ်က္သာအတည္ျဖစ္ပါသည္။ေက်ာင္းအုပ္သည္ဥကၠဌျဖစ္သျဖင့္လုပ္ပိုင္ခြင့္အရိွဆံုးသူျဖစ္သည္ကိုေတာ့သိ႐ွိရပါလိမ့္မည္။ခြဲေဝသံုးစြဲရမည့္ဘတ္ဂ်က္ေခါင္းစဥ္(၁၃)ခုမွာ၀၂၀၁—ျပည္တြင္းခရီးစရိတ္၊၀၃၀၁—လုပ္အားခ၊၀၃၀၃—ငွါးရမ္းခ၊၀၃၀၄—သယ္ယူပို႔ေဆာင္ခ၊၀၃၀၅—ရံုးအသံုးအေဆာင္၊၀၃၀၇—တံဆိပ္ေခါင္းတယ္လီဖုန္း၊၀၃၀၈—လ်ွပ္စစ္ဓာတ္အားခ၊၀၃၀၉—သတင္းစာ၊စာနယ္ဇင္း၊၀၃၁၃—လုပ္ငန္းသံုး၊၀၃၁၄—အစားအစာ၊ဧည့္ခံစရိတ္၊၀၃၂၀—ပံုႏွိပ္ခႏွင့္စာအုပ္စာတမ္းထုတ္ေဝစရိတ္၊၀၃၂၅—ျပပြဲ၊ၿပိဳင္ပြဲ၊၀၄၀၉—အျခားတ္ို႔ျဖစ္ပါသည္။
လိုက္နာရမည့္စည္းကမ္း
ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေကာ္မတီအစည္းအေဝးကိုအနည္းဆံုး(၃)ႀကိမ္ျပဳလုပ္ရမည္။ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရိွရမည္။ရ/သံုးေငြစာရင္းကိုေကာ္မတီဝင္မ်ား၊ဆရာ/မမ်ားကို႐ွင္းလင္းတင္ျပရပါမည္။ေဘာက္ခ်ာတစ္ရြက္လ်ွင္ (၂) သိန္းထက္မပိုရပါ။ပိုလ်ွင္အခြန္ေဆာင္ရမည္။ကမၻာ့ဘဏ္ပိုက္ဆံမ်ားကိုအခြန္မေဆာင္ေစလိုေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ထို႔ေၾကာင့္computerကဲ့သို႔တန္ဖိုးႀကီးပစၥည္းႀကီးႀကီးမားမားဝယ္မရပါ။ျပည္တြင္းခရီးစရိတ္သည္စုေပါင္းရေငြ၏၃%ခန္႔သာျဖစ္သင့္သည္။၅%ထက္မေက်ာ္ေစရန္မွာၾကားထားပါသည္။အထက္ပါေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ရည္ရြယ္ခ်က္ေကာင္းမ်ားခ်မွတ္ထားေသာ္လည္းေျမျပင္အေျခအေနမွန္တြင္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနေသာေက်ာင္းအုပ္အခ်ိဳ႕လိုက္နာေဆာင္ရြက္မႈအားနည္းၾကသည္။ထို႕အျပင္ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားကိုမွန္မွန္ကန္ကန္သံုးစြဲဖို႔၊ေခါင္းစဥ္ႏွင့္အညီသံုးစြဲဖို႔ႏွစ္စဥ္သင္တန္းေတြေပးေနေသာ္လည္းေက်ာင္းအုပ္အခ်ိဳ႕၏လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္မႈအမွားနွင့္ရလိုမႈေလာဘေျကာင့္သတိေပးမႈမ်ား၊အေရးယူအျပစ္ေပးျခင္းမ်ားမၾကာခဏဆိုသလိုျပဳလုပ္ေနရၿပီးဒီေငြေၾကးမ်ားေၾကာင့္ပဲတစ္ခ်ိဳ႕ဒုကၡေရာက္ၾကရသလိုတစ္ခ်ိဳ႕လည္းဒီေငြေၾကးဝဲဂယက္ထဲမွာေမ်ာပါေနၾကသည္ကိုအမ်ားအျပားေတြ႕႐ွိေနရပါေတာ့သည္။ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြေပးျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာသည့္အားသာခ်က္၊အားနည္းခ်က္မ်ားကိုအၾကံျပတင္ျပခ်င္မိပါေတာ့သည္။
ေထာက္ပံ့မႈကြာဟခ်က္ႏွင့္ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳး
၂၀၁၄—၂၀၁၅ခုႏွစ္မွစတင္ၿပီးေက်ာင္းမ်ားဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္အလို႔ငွါႏိုင္ငံေတာ္ကေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကး(SG)ယခုအေခၚေက်ာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈရန္ပံုေငြ(SIF)မ်ားအားေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူဦးေရအလိုက္ေက်ာင္းမ်ားကိုစတင္ထုတ္ေပးခဲ့ပါသည္။သို႕ေသာ္ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြကလည္းေက်ာင္းအမ်ိဳးအစားခ်င္းတူတူျဖစ္ေသာ္လည္းေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူဦးေရနည္းသည့္ေက်ာင္းကေငြနည္းနည္းနည္းရၿပီး၊ေက်ာင္းသား၊သူဦးေရမ်ားသည့္ေက်ာင္းကေငြမ်ားမ်ားရၾကေတာ့သည္။မ်ားေသာအားျဖင့္ၿမိဳ႕ေပၚေက်ာင္းမ်ားသည္ေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူဦးေရအဆမတန္မ်ားျပားသည့္အတြက္ေက်ာင္းေထာက္ပံေၾကးေငြမ်ားမ်ားရၾကသည္။ဟိုးယခင္ကေက်ာင္းတိုးတက္ဖို႕အလႉခံရသမ်ွေငြအနည္းငယ္ကိုသာကိုင္ခဲ့ရေသာေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအခ်ိဳ႕သိန္းေပါင္းမ်ားစြာလက္ထဲကိုင္လာရေသာအခါစာရိတၱခ်ိ႕ယြင္းလာၾကသည္။အက်င့္ပ်က္ခ်စားလာၾကသည္။မိမိအုပ္ခ်ဴပ္သည့္ေက်ာင္းၾကည့္လိုက္ေတာ့လည္းယခင္ကတည္းကခ်မ္းသာေသာေစတနာ႐ွင္မ်ား၊ေက်ာင္းသားေဟာင္းမ်ားႏွင့္ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားလႉဒါန္းထားမူေၾကာင့္အရာရာျပည့္စံုေနေတာ့ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားကိုသံုးစရာေနရာမ႐ွိေတာ့သည့္အတြက္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအခ်ိဳ႕ေလာဘတက္လာသည္။စာရင္းဇယားမ်ားလိမ္ျပၾကေတာ့သည္။ထို႕ေၾကာင့္ျပည့္စံုေသာေက်ာင္းမ်ား႐ွိတစ္ခ်ိဳ႕ေက်ာင္းအုပ္မ်ားသည္ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြကိုနည္းနည္းစား၍မ်ားမ်ားအလုပ္ျပၾကသည္။တစ္ခ်ိ႕ေက်ာင္းအုပ္မ်ားကေတာ့မ်ားမ်ားစား၍နည္းနည္းသာတိုးတက္ေအာင္လုပ္ျပေတာ့သည္။ေက်ာင္းဖြံၿဖိးတိုးတက္ဖို႕ထက္သူတို႕၏စိတ္ထဲေဘာင္ခ်ာစာရြက္အလြတ္ေတြႏွင့္သာစာရင္းျပဖို႕ၾကံစည္ေနေတာ့သည္။ေက်ာင္းငယ္ေလးမ်ား႐ွိမွန္မွန္ကန္ကန္လုပ္ေသာက်ာင္းအုပ္မ်ားကလည္းေက်ာင္းသား၊သူဦးေရအလိုက္တြက္ခ်က္မႈအရေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြနည္းနည္းပဲရသည့္အတြက္ေက်ာင္းတိုးတက္ေရးအတြက္နည္းနည္းေလာက္သာလုပ္ျပႏိုင္ေတာ့သည္။
လုပ္ငန္းခြင္မေပ်ာ္ရႊင္
ဟိုးယခင္ကရပ္ရြာလူထုသည္ေက်ာင္းဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္တက္ႂကြစြာပူးေပါင္းပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ္လည္းခုလိုႏိုင္ငံေတာ္ကေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားပံ့ပိုးေပးသည့္အခ်ိန္မွစ၍ေက်ာင္းတိုးတက္ေရးအတြက္စိတ္ဝင္စားမႈအားနည္းသြားၾကသည္ကိုေတြ႕ေနရသည္။တစ္ခ်ိ႕ရြာမ်ားတြင္မိဘဆရာအသင္းေဆြးေႏြးခ်င္လို႔ပါေျပာတာေတာင္မွတက္တက္ႃကြႃကြမလာခ်င္ၾကေတာ့ေပ။တစ္ခ်ိဳ႕ရပ္ရြာလူထုကလည္းအသိဉာဏ္ကင္းမဲ့စြာက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြကြၽန္ေတာ္တို႔ကိုအပ္ပါဆိုၿပီးေျပာေနၾကသည္။ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကလည္းအျပင္လူကိုေငြအပ္လို႔မရေၾကာင္း။သူတို႔ခ်မွတ္ထားတဲ့ေခါင္းစဥ္အတိုင္းသံုးစြဲရမွာျဖစ္ေၾကာင္း။မိမိဝယ္ခ်င္တာဝယ္မရေၾကာင္းပစၥည္းေခါင္းစဥ္တစ္ခုကို(၂)သိန္းထက္ပိုသံုးစြဲလို႔မရေၾကာင္းေျပာေသာ္လည္းရပ္ရြာလူထုကမယံုခ်င္ၾကေတာ့။အစည္းအေဝးလည္းအႀကိမ္ႀကိမ္ပ်က္ခဲ့ၿပီ။ဒီလိုေတြေက်ာင္းတြင္းေက်ာင္းျပင္စည္းလံုးမႈၿပိဳကြဲလာေတာ့ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားလုပ္ငန္းခြင္ေပ်ာ္ရႊင္မႈအားနည္းလာသည္။အရင္တုန္းကေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမာန၊သိကာၡ၊သမာဓိ၊ဂုဏ္၊ကြၽမ္းက်င္မႈတို႔ျဖင့္ေနလာခဲ့ေသာ္လည္းခုအခ်ိန္မွာေတာ့လက္ေထာက္ဆရာ၊ဆရာမကမေက်နပ္လို႕တိုင္ျပန္ရင္လည္းေျဖ႐ွင္းရသလိုရပ္ရြာလူထုကမေက်နပ္လို႔တိုင္ျပန္ရင္လည္းေျဖ႐ွင္းရျပန္ပါသည္။ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြစားလို႔အမွန္အကန္တိုင္ၾကားခံရတာေတြလည္း႐ွိသလို၊ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမစားေပမယ့္လည္းပုဂၢိဳလ္ေရးမုန္တီးမႈေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊အခြင့္အေရးယူလက္ေထာက္ဆရာ၊ဆရာမမ်ား၏လိုဘျဖည့္ဆည္းမေပး၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊အခြင္႕အေရးမေပး၍ေသာ္လည္းေကာင္းစသည့္အခ်က္တို႔ႏွင့္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကိုတိုင္တန္းၾကေတာ့သည္။တစ္ခ်ိဳ႕တိုင္တန္းသူမွန္လို႔ေက်ာင္းအုပ္ျပဳတ္တာေတြ႐ွိသလို၊တစ္ခ်ိဳ႕က်ေတာ့လီဆယ္တိုင္ၾကားၿပီးခံရသူေက်ာင္းအုပ္ကနစ္နာတာေတြလည္း႐ွိခဲ့ပါသည္။ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ေက်ာင္းအုပ္အမ်ားစုသည္ေငြေၾကးကိစၥတြင္အနည္းႏွင္႕အမ်ားဆိုသလိုမလြတ္ကင္းႏိုင္သည့္အတြက္ဘယ္အခ်ိန္တိုင္ၾကားခံရမလဲေတြးရင္းလုပ္ငန္းခြင္မေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြႏွင့္ေန႔စဥ္ရင္ေမာေနမိရပါေတာ့သည္။
ႏိုင္တိုင္းဖိစရာျဖစ္လာ
ရပ္ရြာလူထုကလည္းေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြေပးထားတာအေၾကာင္းျပဳၿပီးေက်ာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ေငြေလာက္တာမေလာက္တာ၊သံုးစြဲသင့္လား၊မသင့္လားမသိပဲျမန္မာယဥ္ေက်းမႈထံုးထမ္းစဥ္လာအရလုပ္သည့္ေက်ာင္းတြင္းဝါဆိုသကၤန္း၊ဘံုကထိန္၊ဆရာကန္ေတာ့ပြဲ၊စံုညီပြဲေတာ္တို႕ႏွင့္အျခားေက်ာင္တြင္းျပဳလုပ္သည့္အထိမ္းအမွတ္ျပဳလုပ္မႈမ်ားအတြက္ေငြအနည္းအမ်ားေကာက္ခံမႈကိုပင္လက္မခံေတာ့ေပ။ေငြေကာက္တာႏွင္႕တိုင္ေတာ့သည္။ေငြနည္းတာမ်ားတာကိုမၾကည့္ေတာ့။တိုင္လို႔ရတိုင္းတိုင္ၾကေတာ့သည္။စစ္ေဆးတဲ့လူကလည္းဟုတ္မဟုတ္၊မွန္မမွန္၊သင့္မသင့္မစဥ္းစားေတာ့ပဲတိုင္တာႏွင့္စစ္ေတာ့သည္။ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားဘဝကလည္းမွန္လည္းစစ္ေဆးခံရ၊မမွန္လည္းစစ္ေဆးခံရစသည္တို႔ႏွင့္အခ်ိန္ကုန္ေနၿပီးေက်ာင္းအတြက္ဘာမွမလုပ္ရဲေတာ့ပဲေက်ာင္း႐ုံးခန္းေရာက္လာသူမွန္သမ်ွကိုေၾကာက္ေနရတဲ့ဘဝမ်ိဴးေရာက္မွန္းမသိေရာက္ေနပါေတာ႕သည္။တစ္ဖက္မွာလည္းရပ္ရြာဘက္ကဒီလိုတိုင္ၾကားတာခဏခဏလုပ္လာေတာ့ေက်ာင္းတိုးတက္ရာတိုးတက္ေၾကာင္းလုပ္ခ်င္ေသာေက်ာင္းအုပ္မ်ားပင္စိတ္ပ်က္လာၾကသည္။စိတ္ေလ်ွာ့လာၾကသည္။ရပ္႐ြာႏွင့္ေက်ာင္းအုပ္ၾကားယံုၾကည္မႈေပ်ာက္ဆံုး၍ေက်ာင္းတိုးတက္ရာတိုးတက္ေၾကာင္းမလုပ္ႏိုင္ၾကေတာ့ပါ။တစ္ခ်ိ႕ရြာမ်ားတြင္ရပ္ရြာလူထုကဆိုးတာ႐ွိသလိုေက်ာင္းအုပ္ဆိုးတာေတြလည္း႐ွိႏိုင္ပါသည္။တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္အျမင္မၾကည္ၿပီးအမုန္းမီးပြားေနၾက၍ေက်ာင္းသား၊သူအနာဂတ္ေတြေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာစိုးေၾကာက္မိပါသည္။
မလုပ္၊မ႐ႈပ္၊မျပဳတ္
ယေန႕ေခတ္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ေက်ာင္းအုပ္ျကီးမ်ားသည္ႏိုင္ငံေတာ္ကေထာက္ပံံ့သည့္ေငြမေလာက္သျဖင့္ေက်ာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ေကာင္းေသာရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင္႕ပိုက္ဆံေကာက္ခ်င္ေသာ္လည္းရပ္ရြာလူထုကေငြေၾကးအနည္းငယ္ေလာက္ေကာက္တာကိုပင္တိုင္ၾကားေနၾကေတာ့ေက်ာင္းတိုးတက္ေရးအတြက္ဘာမွလုပ္မရေတာ့။တိုင္ၾကားၿပီဆိုကတည္းကမွန္သည္ျဖစ္ေစ၊မွားသည္ျဖစ္ေစ၊စစ္ေဆးခံရမည္။အလုပ္႐ူပ္ေတာ့မည္။သင္ၾကားေရးႏွင့္ေက်ာင္းအုပ္ခ်ပ္ေရးလစ္ဟင္းေတာ့မည္။ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနဘက္ကလည္းထူးခြၽန္ရင္ဆုလာဒ္မေပးေသာ္လည္းတိုင္ၾကားရင္ေတာ့မွန္မွန္မွားမွားတာဝန္အရစစ္ေဆးပါေတာ့သည္။ထို႔ေၾကာင့္ေက်ာင္းအုပ္မ်ားကလည္းအေရးယူအျပစ္ေပးသည့္သာဓကမ်ားစြာ႐ွိထားေတာ့သူတို႕စိတ္ထဲေက်ာင္းႏွင့္ဝန္းက်င္တိုးတက္ေရးအတြက္အစီအစဥ္မ်ားခ်မွတ္ထားေသာ္လည္းအေကာင္အထည္မေဖာ္ရဲေတာ့ပဲရသည့္ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြေလးႏွင့္ၾကံဳသလိုလုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေနရပါေတာ့သည္။ထို႕ျပင္ေက်ာင္းအုပ္မ်ားကလည္းငါဘာလုပ္လုပ္ရပ္ရြာကမပူးေပါင္း၊မပါဝင္၊ေငြေၾကးမစိုက္ထုတ္ခ်င္ၾကေတာ့မည့္အတူတူေက်ာင္းတိုးတက္ေရးအတြက္ဘာမွမလုပ္ခ်င္ၾကေတာ့ပါ။ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကစိတ္ပါလိုက္ပါေဆာင္ရြက္မႈမလုပ္ေတာ့ရင္ရပ္ရြာလူထုသည္မိမိတို႕၏သား၊သမီးက်ာင္းသား၊သူမ်ားအက်ိးနစ္နာတာကိုသတိ႐ွိၾကဖို႕ပါသည္။သို႕ေသာ္ရပ္ရြာလူထုသည္ပြဲလမ္းသဘင္လုပ္ဖို႕အတြက္ဆိုရင္တစ္ရက္တစ္ညေလာက္ကေလးကိုေငြေတြပံုေအာထည့္ၾကေသာ္လည္းမိမိရပ္ရြာေက်ာင္းတိုးတက္ေရးအတြက္အလႉခံမည္ဆိုလ်ွင္ေတာ့ေငြအနည္းငယ္မ်ွေကာက္ခံလ်ွင္ပင္တိုင္ၾကားေနၾကေတာ့ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားသည္တိုးတက္ေအာင္လုပ္လိုစိတ္မ႐ွိၾကေတာ့ပဲအားေလ်ာ့သြားၾကတာကိုဝမ္းနည္းဖြယ္ေတြ႕ေနျမင္ေနရသည္။
စံျပေက်ာင္းအုပ္
တစ္ခ်ိဳ႕ေက်ာင္းအုပ္မ်ားသည္ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားကိုမွန္မွန္ကန္ကန္၊စနစ္တက်သံုးစြဲၿပီးစာရင္းဇယားႏွင့္တကြေက်ာင္းဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္အားတက္သေရာလုပ္ေဆာင္ေနတာလည္းေတြ႔႐ွိရပါသည္။ဒီလိုေက်ာင္းအုပ္မ်ိဳးလည္းၿမိဳ႕နယ္တိုင္းတြင္အေတာ္အသင့္႐ွိပါသည္။ေက်ာင္းအုပ္ကမွန္မွန္ကန္ကန္သံုးစြဲေသာ္လည္းတစ္ခ်ိဳ႕ေက်ာင္းမ်ားမွာက်ာင္းလိုအပ္ခ်က္၊ျဖည့္ဆည္းစရာမ်ားလြန္းေတာ့ေပးထားတဲ့ေက်ာင္းေထာက္ပံေၾကးကအရမ္းနည္းၿပီးမေလာက္ငွႏိုင္ပါ။အထူးသျဖင့္ေက်းရြာမ်ား႐ွိမူလတန္း၊အလယ္တန္းေက်ာင္းမ်ားေက်ာင္းေထာက္ပံ႕ေၾကးေငြမေလာက္မငႏွင့္ရင္ဆိုင္ေတြ႕ၾကံဳေနရသည္။ေထာက္ပံ႕ေငြအနည္းငယ္ေလာက္ႏွင့္ေက်ာင္းဥပဓိ႐ုပ္ေကာင္းေအာင္ႏွင့္ေက်ာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ပါ။ဒါေပမယ့္လည္းတက္ႏိုင္သေလာက္ေျပာဆိုစည္း႐ုံးၾကည့္ၿပီးမိမိရြာေက်ာင္းတိုးတက္ေရးအတြက္ပိုက္ဆံေကာက္မယ္ၾကံေသာ္လည္းတိုင္ခံရမွာေၾကာက္လို႕ရပ္ေဝးရပ္နီးသူငယ္ခ်င္း၊မိတ္ေဆြ၊အေပါင္းအသင္းမ်ား၊ေစတနာ႐ွင္ပရဟိတလုပ္ငန္း႐ွင္မ်ားကိုစည္း႐ုံးလႈံ႕ေဆာ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊လူမႈကြန္ယက္စာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ေရးသား၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊အမ်ိဳးမ်ိဳးႀကိဳးစား႐ုန္းကန္၍ေက်ာင္းတိုးတက္ေရးအတြက္အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစားေနၾကေသာေက်ာင္းအုပ္မ်ားကိုျမင္ရေတာ့လည္းပညာေရးမွာဒီလိုေက်ာင္းအုပ္မ်ားလည္း႐ွိေသးတာပဲဆိုၿပီးဝမ္းသာဂုဏ္ယူေနမိပါေတာ့သည္။
အေထာက္အပံ့ေကာင္းျဖစ္ေစဖို႔
ကမာၻဘဏ္အကူအညီျဖင့္ေက်ာင္းေထာက္ပံ႕ေၾကးေငြမ်ားကို၂၀၁၄—၁၅ခုႏွစ္ကတည္းကေပးလာခဲ့ရာယခုႏွစ္ဆိုလ်ွင္(၅)ႏွစ္႐ွိၿပီျဖစ္သည္။ဒီ(၅)ႏွစ္တာကာလအတြင္းမွာေက်ာင္းေထာက္ပံ႕ေၾကးေငြမ်ားျဖင့္ေက်ာင္းမ်ားအမွန္တကယ္တိုးတက္မႈ႐ွိ၊မ႐ွိျပန္လည္ဆန္းစစ္သံုးသပ္မႈေတြျပဳလုပ္ဖို႔အခ်ိန္တန္ပါၿပီ။ကြၽန္ေတာ္အေနျဖင့္အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္ေတြ႔ၾကံဳေနရသည့္အေျခအေနမွန္မ်ား၊အျဖစ္အပ်က္မ်ားကိုျပန္လည္သံုးသပ္ၿပီးအၾကံျပဳစကားဆိုရေသာ္—
..ခုလက္႐ွိစနစ္အရမူ၊မူလြန္၊လ(ခြဲ)၊အ.လ.ကေက်ာင္းမ်ားတြင္ေက်ာင္းသား၊သူအေရအတြက္ေပၚမူတည္၍အထက္တြင္ေဖာ္ျပထားသလိုေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားကိုခြဲေဝရရိွပါသည္။ဒီလိုကန္႕သတ္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ေက်ာင္းငယ္ေလးမ်ားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈေႏွးေကြးႏိုင္ပါသည္။ထို႕ေၾကာင့္ေက်ာင္းသား(၅၀၀)ေအာက္ေက်ာင္းမ်ားကိုေက်ာင္းသားဦးေရမၾကည့္ေတာ့ပဲတန္းတူအခြင့္အေရးေထာက္ပံ့ေပးမွသာေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြအေလ့အလြင့္ျဖစ္မႈနည္းပါးၿပီးလူဦးေရနည္းမူလတန္း၊အလယ္ေက်ာင္းမ်ားအမွန္တကယ္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာေအာင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း။
..ထို႕အျပင္ထ(ခြဲ)ႏွင္႕အ.ထ.ကေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းလ်ွင္ေက်ာင္းသားဦးေရ+၅၀၀၀=စုစုေပါင္း+၅သိန္းလ်ာထားသတ္မွတ္ထားေသာေၾကာင့္ျပည့္စံုသည့္ၿမိဳ႕ေပၚေက်ာင္းမ်ားသာေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြပံုေအာရ႐ွိေနျခင္း။အမွန္တကယ္လိုအပ္သည့္ေက်ာင္းမ်ားသည္ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြနည္းနည္းသာရသည့္အတြက္ေက်ာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမလုပ္ႏိုင္ျခင္း။ထို႔ေၾကာင့္ေက်ာင္းသားဦးေရအတိုင္းေက်ာင္းေထာက္ပံေၾကးေငြေပးခ်င္ထက္အမွန္တကယ္လိုအပ္ေသာေက်ာင္းမ်ားကိုသာမွန္မွန္ကန္ကန္စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေထာက္ပံ့ေပးႏိုင္ေရး။
..ျပည့္စံုေသာေက်ာင္းမ်ားကိုအမွန္တကယ္အသံုးျပဳရမည့္ေထာက္ပံ့ေၾကးေငြေပး၍သင့္ေတာ္မ်ွတေအာင္ထိန္းညႇိေပးျခင္း။အျခားလိုအပ္သညိ့ေက်ာင္းမ်ားကိုလည္းဘက္မလိုက္ပဲမ်ွမ်ွတတေပး၍ေက်ာင္းမ်ားတန္းတူ တိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း။
..ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြထဲမွတစ္ႏွစ္လ်ွင္တစ္ႀကိမ္အမွန္တကယ္လိုအပ္ေသာေက်ာင္းအတြက္အသံုးဝင္ေသာပစၥည္းတစ္မ်ိးကိုေငြက်ပ္(၅)သိန္းထက္မပိုေစပဲသံုးစြဲႏိုင္ေရးတရားဝင္ခြင့္ျပဳေစျခင္း။
..ေက်ာင္းအေဆာက္အဦး၊ပရိေဘာဂမျပည့္စံုေသာေက်ာင္းမ်ားကိုေသခ်ာစီစစ္၍ေက်ာင္းသား၊သူဦးေရအလိုက္မဟုတ္ပဲ၊ေက်ာင္းငယ္ေလးမ်ားကိုသင့္ေတာ္သည့္ေထာက္ပံ႔ေၾကးေငြ(၁၀)သိန္းခ်ထားေပးႏိုင္ေရးစီမံေဆာင္ရြက္ျခင္း။
..စာသင္ခံုမလံုေလာက္ေသာေက်ာင္းမ်ားအတြက္ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေျကးသီးသန့္ရန္ပံုေငြေခါင္းစဥ္ခ်ထား၍ရပ္ရြာႏွင့္ေက်ာင္းအုပ္ပူးေပါင္း၍ကာလေပါက္ေစ်းအတိုင္းျပဳလုပ္ေစျခင္း။အမွန္အကန္ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးအတည္ျပဳျခင္း။
..ေက်ာင္းေထာက္ပံေၾကးေငြထဲမွအမွန္တကယ္သံုးစြဲမႈမ်ားကိုစာရင္းေဘာင္ခ်ာမ်ားကိုအဓိကမစစ္ေဆးပဲလက္ေတြ႔ျမင္ရသည့္ပစၥည္းစစ္မ်ားကိုသာတိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးရန္။(တကယ္ေတာ့စစ္ေဆးေရးမ်ားသည္တစ္ေန႔တည္းေက်ာင္းမ်ားစြာစစ္သည့္အတြက္ေသေသခ်ာခ်ာမစစ္ႏိုင္ျခင္း။လစ္ဟာမႈ႐ွိျခင္း၊အခ်ိန္မရ၍စာရြက္မ်ားကိုသာစစ္ေဆးေတာ့ျခင္း)
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရေသာ္အထက္တြင္တင္ျပထားေသာအခ်က္အလက္မ်ားကိုဆင္ျခင္သံုးသပ္၍ေနာင္အနာဂတ္တြင္ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားျဖင့္ေတာေရာၿမိဳ႕ပါမက်န္အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားအားလံုးတစ္ေျပးညီဖြံ႕ၿဖိးတိုးတက္ေစရန္အလို႕ငွါအမွန္တကယ္လိုအပ္ေသာ၊ျဖည့္ဆည္းစရာမ်ားေသာေက်ာင္းမ်ားကိုေက်ာင္းေထာက္ပံ႕ေၾကးေငြမ်ားမ်ားျဖည့္ဆည္းေဆာင္ရြက္ေပး႐ုံသာမကျပည့္စံုေသာေက်ာင္းမ်ားကိုေက်ာင္းေထာက္ပံေၾကးေငြ ေလ်ွာ့ခ်၍မ်ွေျခအေျခအေနေရာက္ေအာင္စီမံေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းျဖင့္မလိုလားအပ္တဲ့ျပသနာမ်ား၊ေက်ာင္းေထာက္ပံ႕ေၾကးေငြအလြဲသံုးစြဲမႈမ်ားေလ်ာ့နည္းက်ဆင္းေရးႏွင့္ပပ်ာက္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းစသည္တို႕ကိုအေလးထားျပဳလုပ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္းေစတနာေ႐ွ႕ထား၍တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္လိုက္ရပါေတာ့သည္ခင္ဗ်ာ။
မွတ္ခ်က္။ ။အထက္ပါေဆာင္းပါးသည္ မည္သူ႔ကိုမွရည္ရြယ္ေရးသားျခင္းမဟုတ္ပါ။ေျမျပင္အေျခအေနမွန္ေတြ႔႐ွိခ်က္မ်ားအျပင္ လူ့သေဘာလူ့မေနာကို သိ႐ွိေစရန္ႏွင့္အေကာင္းဘက္သို့ ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲႏိုင္ေစရန္သာ ဦးတည္ပါသည္။ႀကိဳက္ျခင္းမႀကိဳက္ျခင္း၊ႏွစ္သက္ျခင္း မႏွစ္သက္ျခင္းကေတာ့ လြတ္လပ္စြာသေဘာကြဲလြဲၾကပါကုန္........?????///
Comments
Post a Comment